Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Dyre ledninger kan ændre letbanens rute

Chef for AffaldVarme Aarhus, Bjarne Munk Jensen, foretrækker ud fra et rent fjernvarmesynspunkt, hvis letbanen kunne løbe et andet sted end på Vester Allé, fordi man her har en hovedledning gennem byen. Foto: Kim Haugaard

Dyre ledninger kan ændre letbanens rute

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Astronomisk store udgifter på at omlægge en hovedledning for fjernvarmen samt vandledninger kan i sidste ende få betydning for letbanens rute, fordi alternative strækninger kan være billigere.

De enorme ekstra-udgifter på 655 millioner kroner, der vil løbe på omlægning af fjernvarmerør og vandrør på letbanens etape to, kan i sidste ende få betydning for, hvilken rute byrådet vælger til letbanen. Alternative ruter kan nemlig være billigere.

- Det er rigtigt, at der løber meget store udgifter på til ledningsejerne, og den samlede pris kan derfor blive afgørende for, hvad der kan lade sig gøre, siger Luise Pape Rydahl, chef for Center for Byudvikling og Mobilitet.

I det foreløbige høringsmateriale foreslår Aarhus Letbane og Aarhus Kommune, at letbanen skal rulle fra Park Allé ned ad Vester Allé og Thorvaldsensgade. Men der er et alternativ, som er vist på kortet ved denne artikel. Det går fra Park Allé og lige ud ad Hans Hartvig Seedorffs Stræde og via Busgaden til Frue Kirkeplads og Klosterport, hvorfra linjen drejer til venstre ad Nørre Allé ud mod Silkeborgvej.

Alternativet er netop taget med i for-materialet af hensyn til de enorme udgifter ved den foretrukne linje, bekræfter Luise Pape Rydahl.

- Det er helt klart en meget stor operation at føre en letbane gennem Vester Allé og Thorvaldsensgade. Det er både tidskrævende og omkostningstungt. Til gengæld er der helt andre problemstillinger ved den alternative rute. Letbanen skal have god plads til at svinge, og det kan blive svært ved Nørre Allé. Vi kan se, det kniber med pladsen flere steder, hvis også der skal være plads til biler i de snævre gader. Busgaden er heller ikke høj nok, så det skal undersøges nærmere, hvad man kan gøre, og så må der laves en samlet afvejning, siger centerchefen.

Hos AffaldVarme fortæller direktør Bjarne Munk Jensen, at selskabet endnu ikke har lavet beregninger på den alternative rute, men han forventer det vil være en helt anden pris for omlægning af fjernvarmerør.

- Set fra et rent fjernvarmesynspunkt kan en anden rute for letbanen være en fordel både anlægsmæssigt og driftsmæssigt, siger direktøren.

Forvaltningen er nu i fuld gang med at forberede en indstilling til byrådet, der sætter forundersøgelser og VVM-analyse af anden etape af letbanen i gang. Den ventes at komme på byrådets bord i løbet af foråret.

Beboere går til kamp mod letbanen