Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Efter misforståelse: Fortsat usikkert hvornår letbanen kommer til at køre

Der bliver trængsel på Grenåbanen denne sommer. Banedanmark skal renovere den gamle jernbane. Og Asal-konsortiet skal opsætte kørestrøm og nyt signalanlæg til letbanen.

Efter misforståelse: Fortsat usikkert hvornår letbanen kommer til at køre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er ikke sat dato på, hvornår letbanen kommer til at køre inde i Aarhus. Og Grenåbanens elendige forfatning gør åbningsdatoen på Djursland endnu mere usikker.

AARHUS: Pendlere, der glæder sig til at stige på letbanen tirsdag 31. august, skal ikke glæde sig for tidligt.

Datoen 31. august har tidligere været meldt ud som den dag, Aarhus Letbane skulle begynde at rulle. Omend for nedsat kraft.

- Men det beror altså på en misforståelse, siger Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj.

Faktisk har direktøren endnu ikke nogen åbningsdato at melde ud. Ikke for strækningen inde i Aarhus. Og slet ikke for den 76 kilometer lange strækning mellem Aarhus og Grenaa.

- Når jeg melder en dato ud for åbningen af letbanen, så kommer jeg ikke til at sige så meget om Grenåbanen. Vi stiler stadig efter at åbne til oktober. Men jeg vil godt vente og se, hvordan sommerens anlægsarbejde kommer til at spænde af, siger direktør Claus Rehfeld Moshøj, Aarhus Letbane.

Brandvæsen i lære: Sådan løfter du et tog væk fra en person
75 procent af banen er så gammel, at store dele af banen må forventes at være nedbrudt og stå for udskiftning.
Det rådgivende ingeniørselskab, Cowi, om Grenåbanen

Kørt helt i bund

Årsagen til direktørens pessimisme er Grenåbanens tilstand.

For hvis Grenåbanen var et hus, så ville tilstandsrapporten fylde 500 sider og være fyldt med K3-ere (skader, som vil medføre, at bygningsdelens funktion svigter inden for overskuelig tid, red.).

- Det vil være en underdrivelse at kalde Grenåbanen slidt. Den er kørt helt i bund, siger Claus Rehfeld Moshøj.

At Grenåbanen er i en miserabel tilstand har været kendt siden 2011.

Da lavede Banedanmark en vedligeholdelsesrapport over Grenåbanen, hvori tilstanden blev bedømt til at være lidt over middel.

"Det vurderes, at der ikke er aktuelle eller kommende store problemer med infrastrukturen," lød vurderingen fra Banedanmark.

Planen var dengang, at regionen skulle overtage Grenåbanen og gøre den til en del af letbaneselskabet.

Men inden da satte regionen det rådgivende ingeniørselskab Cowi til at lave det, der svarer til en tilstandsrapport for Grenåbanen.

Nedbrudt jernbane

Resultatet var så nedslående, at da aftalen om oprettelse af letbanens anlægsselskab blev underskrevet, ville letbaneselskabet hverken eje eller have Grenåbanen. Banedanmark måtte beholde den nedslidte bane.

For sådan skrev Cowi:

"Ud fra de tilgængelige oplysninger og banens alder vurderes det, at 25 procent af banen er ny og vedligeholdt. De resterende 75 procent af banen er så gammel, at store dele af banen må forventes at være nedbrudt og stå for udskiftning."

Den ældste del af banen vurderer Cowi til at være mellem 50 og 60 år gammel og hovedsageligt bygget på gammeldags sveller af træ. Banens præcise alder kan Cowi kun gætte på. En del af banen er nemlig bygget af brugte skinner med en ukendt alder.

Kørestrøm og nye broer

Men den nedslidte bane er ikke Claus Rehfeld Moshøjs eneste udfordring på Djursland.

- Der skal også udskiftes tre broer. Desuden skal sporet visse steder rettes ud, så krumningerne ikke er så skarpe som nu. Det er nødvendigt for at få hastigheden opgraderet, siger Claus Rehfeld Moshøj.

Og sidst, men ikke mindst skal der også være plads til, at Asal-konsortiet, der bygger letbanen, kan opføre master til kørestrøm og udskifte signalanlægget på banen.

- Vi har sammen med Banedanmark lagt en klar plan for arbejdet. Men det er en meget stor renovering, Banedanmark skal foretage. Derfor har vi først et klart billede af, hvornår letbanen kan køre på Grenåbanen efter sommerferien, siger Claus Rehfeld Moshøj.