Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Et spørgsmål om penge og planlægning


Et spørgsmål om penge og planlægning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

AARHUS: Når Midttrafiks køreplanlæggere afkorter ruter og sløjfer afgange, så handler deres arbejde i høj grad om at spare penge.

Det er nemlig en benhård økonomisk realitet, at når letbanen sættes i drift, så må de samlede udgifter til kollektiv trafik ikke stige.

Det mål kan man kun opnå ved at spare på driften af busser og rutebiler. Og det gør forslaget til ny trafikplan:

Det sløjfer i alt 83.000 timer i køreplanerne. Og det betyder en besparelse på 67,8 millioner kr. på især bybusser, men også på de regionale busser.

Da man besluttede at etablerede letbanen, var det forventningen, at man kunne nøjes med at nedlægge de busruter, som letbanen gjorde overflødig. Det viste sig siden at være for optimistisk, men økonomi og sparekrav er nu ikke eneste grund til, at der sker ændringer på busruter, som ligger langt fra letbanens forløb.

1.000 klager over ny busplan: Se hvor problemerne er størst

Til centrum

Når man sætter en letbane ind som en del af den kollektive trafik, er man nødt til at justere på bussernes ruter.

For eksempel kan man vælge blot at lade busruterne ende ved en letbanestation. Så kan passagerne springe på letbanen og lade den bringe dem ind til centrum.

Det ville dog være et opgør med århusiansk trafikvane-tænkning.

- Generelt har Aarhus været vant til, at alt kørte ind til centrum. Både bybusser og regionale ruter, siger Ole Sørensen, der er gruppeleder i afdelingen for bus, planlægning og udvikling i Midttrafik.

Rejsende bryder sig ikke om at skifte fra det ene transportmiddel til det andet, og Midttrafik har da også været tøvende med blot at lade busserne ende på en letbanestation.

Det skyldes blandt andet erfaringer fra Bergen, hvor man meget konsekvent benyttede den strategi, da man satte sin letbane i drift. Det skabte betydelig utilfredshed og skabte kapacitetsproblemer i Letbanen.

Derfor valgte man i Bergen at supplere sin letbane med myldretids-busruter til byens centrum.

"Midttrafik vurderer, at det vil være afgørende for modtagelsen af letbanen, at der findes en balance mellem afkortning og direkte busbetjening, som ud over at sikre kapaciteten i letbanen også giver direkte rejsemuligheder for store grupper af rejsende," står der i forslaget til ny trafikplan.