Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Far og mor får glade drenge hjem fra skole

»Når der har været en konflikt i drengegruppen, så går drengene til læreren, som griber ind. De taler om, hvad der er sket, og alle bliver hørt. Konflikten bliver løst med det samme, og man kommer hurtigt videre. Det er rigtig rart, at det bliver håndteret på, den måde,« siger Gitte Seiersen, som er mor til to elever på Skt. Knuds Skole - her sammen med hendes mand Jesper Seiersen. Foto: Jens Thaysen


Far og mor får glade drenge hjem fra skole

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forældre jubler over Skt. Knuds Skole, der er landets bedste, når det gælder anti-mobning.

»Det er nogle glade drenge, der kommer hjem fra skole.«

Ordene kommer fra Gitte og Jesper Seiersen, som er forældre til Oscar og Emil, som går i henholdsvis 3. og 5. klasse på Skt. Knuds Skole.

»Vi oplever, at lærerne er meget engagerede. Det er tydeligt, at de brænder for deres job,« siger Gitte Seiersen.

Det er noget, der smitter positivt af på eleverne.

»De er jo som én stor familie, og som forælder er det fantastisk at være vidne til,« siger Jesper Seiersen.

På første parket har forældrene set, hvordan børnene interagerer med hinanden i de såkaldte legegrupper. Det er organiserede legegrupper, som består af 4-5 elever, der besøger hinanden. Grupperne er ikke faste, men blandes ofte.

»Vi har jo set, hvordan legegruppen leger herhjemme. De har det bare så godt sammen. Man kan høre det på tonen - børnene taler pænt til hinanden,« siger Gitte Seiersen.

Hun har fra andre skoler oplevet, at der herskede en hakkeorden blandt eleverne.

Nul hierarki

»Vi har før oplevet, at der var hierarki i klasserne. Det er der ikke her, og det er meget betryggende,« siger Gitte Seiersen.

Både hun og hendes mand oplever, at når der er konflikter i drengegruppen, bliver de løst med det samme.

»Skolen går meget langt for at løse problemerne. Lærerne tager gerne en time ud af skemaet for at løse konflikter blandt eleverne,« lyder det fra Jesper Seiersen.

Han mener, at det giver bedre trivsel og bedre grobund for læring.

»Det giver helt klart mere ro i hverdagen, og jeg tror faktisk, at fagligheden bliver højere i et forum, hvor børnene trives. Fra andre skoler har vi oplevet, at konflikter ikke bliver løst med det samme. Så ulmer det videre, og det skaber flere problemer,« siger Jesper Seiersen.

At løse konflikter på stedet giver også en anden fordel.

»Det er dejligt, at man ikke skal bruge forældremøderne på at tale om konflikter mellem børnene - de er jo løst. Så i stedet kan vi bruge tiden på at planlægge sociale aktiviteter i fremtiden. Det er da noget sjovere,« siger Jesper Seiersen.