Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Farvel til havnen som smutvej i byen

Trafik og Veje holder pressemøde for at fortælle om vejarbejde på vejene langs havnen, der begynder i august Samtidig viser det hullet til Urban Media Space frem
Foto: Axel Schütt

Farvel til havnen som smutvej i byen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På mandag indsnævres gaderne langs havnen fra fire til to spor. De spor, der forsvinder, kommer aldrig tilbage.

Bilister, der har vænnet sig til at køre langs havnen, når de skal mellem hjem og arbejde, kan overveje at bruge næste weekend på at kigge på et bykort og finde andre veje.

For på mandag begynder Aarhus Kommune på omlægningen af Mindebrogade og den sydligste ende af Havnegade.

Det betyder, at Havnegade ikke længere har fire spor, men kun et spor i hver retning. Vejarbejdet fortsætter i årene, der kommer, helt hen til Nørreport-Sibirienkrydset og er først færdigt i februar 2014.

Men bilister, der savner smutvejen langs havnen, har ingen grund til at købe en 2014-kalender og sætte et kryds ud for 1. februar.

Vejarbejdet går blandt andet ud på at gøre Grenåbanen dobbeltsporet, så letbanen kan komme frem og tilbage. Det nye spor optager den ene vejbane og betyder, at strækningen langs havnen for tid og evighed må nøjes med ét spor i hver retning.

Hvilket i øvrigt er helt i tråd med de tanker, der er tænkt om byens nye rum, der indtil videre går under det engelske navn, Urban Media Center:

Byen og dens havn skal bindes sammen. Trafikken skal dæmpes, så der kan blive mere plads til fodgængere og cyklister.

Men hvad så med bilerne? Hvordan skal de komme frem fra på mandag?

Den gennemkørende trafik skal ud på Ringgaden og Ringvejen. I hvert fald hvis det står til Aarhus Kommunes vejchef, Michael Kirkfeldt.

Hans afdeling, Trafik og Veje, har taget den sidste nye elektronik inden for elektronisk trafikstyring i anvendelse på ringgade og ringvej, og derfor er Michael Kirkfeldt helt sikker på, at trafikken nok skal glide uden Havnegade, Skolebakken, Kystvejen og Skovvejen. Selv om trafiktællinger fortæller, at der kører 25.000 biler på disse, centrale veje. I gennemsnit hvert eneste døgn. Michael Kirkfeldt vil dog ikke garantere, at hjulene ruller, som de skal, allerede fra på mandag.

»Vi skal nok have et par uger, før vi kan gøre det rigtigt godt,« siger vejchefen.