Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Flextur er blevet alt for populært

Arkivfoto.

Flextur er blevet alt for populært

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Midttrafik og Aarhus Kommune vil sætte en prop i flextur, fordi det er blevet for populært.

Normalt plejer politikere at være glade, når noget, de har sat i værk, bliver en succes.

Med det nye kollektive trafiktilbud - flextur - til og fra kommunens landområder er det lige omvendt.

Her er succesen blevet så stor, at Midttrafik og kommunen lægger op til, at tilbuddet skal skæres ned.

»Vi havde budgetteret med en udgift på en million kroner om året på flextur, men kan se, at udgifterne når op på 1,3 millioner kroner det første hele år,« fortæller Rigmor Korsgaard, leder af kollektiv trafik i Aarhus Kommune.

Flextur er et supplement til den kollektive trafik i landområder og mindre bysamfund, hvor busser og tog ikke kører eller kører knapt så hyppigt. Det er kørsel fra dør til dør, ligesom med taxa. Kunden betaler en pris, der ligger tæt på en busbillet, mens kommunen giver et tilskud oveni til vognmanden.

Tilbuddet adskiller sig også ved, at der kan være flere kunder i samme bil, og der kan køres en mindre omvej. Kunden betaler dog kun for den direkte vej.

Vil sløjfe Park Allé

Aarhus Kommune indførte flextur i august 2011 i en ring af landområder og byer uden om Aarhus (den gule ring på kortet, red.). Det skete, da man indførte det nye bussystem med A-linjer og dermed færre busser i de tyndere befolkede områder.

Brugen af flextur i Aarhus er siden starten vokset hurtigt og ligger nu på gennemsnitligt 1.000 ture om måneden. Det koster tre kroner per kilometer at køre med flextur, dog mindst 20 kroner for en tur.

»Vi kan se på tallene, at en tredjedel af turene er på 20 kroner - altså under 6 km. Og cirka en tredjedel af turene er lange ture som går til og fra stoppestedet i Park Allé. Vi havde ikke en forventning om, at så mange ville køre til og fra Park Allé,« fortæller Rigmor Korsgaard.

Af samme grund foreslår afdelingen at budgetpartierne i Aarhus nedlægger stoppestedet i Park Allé til nytår samtidig med, at Midttrafik sætter egenbetalingen op. Det skulle samlet give en besparelse på 500.000 kroner om året.

Det konkrete spareforslag indgår i budgetforhandlingerne, der slutter 8. oktober.

Flextur kører også til f.eks. Beder, Malling, Mårslet og Hortshøj, der har både busforbindelser og tog. Hvorfor?

»Det er rigtigt, at flextur dækker hele landområdet og dermed også byer, som har bus og tog. Men rent teknisk er det ikke ret nemt lave et mere fintmasket net og pille f.eks. Beder og Harlev ud af flextur,« forklarer Rigmor Korsgaard.

Skyldes udgifterne, at beboerne i disse byer bruger flextur særligt meget?

»Nej, der er ikke noget, der falder i øjnene. Vi kan ikke se, at systemet bliver misbrugt af folk, som ligeså godt kunne tage bus eller tog. Udgiften stiger, fordi brugerne kører lange ture til og fra midtbyen og fordi takststrukturen betyder, at ekstrapassagerer får 90 procents rabat.«



http://www.e-pages.dk/aas/demo/" target="_blank">

Læs hele artiklen. Køb E-avisen i et døgn for 10 kroner.


" target="_blank">http://mjred.aas.publicus.com/assets/jpg/epap0210flex.jpg">