Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forslag: Sørg for lyntog på letbanen

Foto: Picasa

Forslag: Sørg for lyntog på letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Byrådsmedlem opfordrer Aarhus Letbane til at sørge for både hurtige tog og »bumletog«.

Når byrådsmedlem Steen B. Andersen (S) skal til København, så foregår det altid med lyntog.

Naturligvis. For hvem har lyst til at spilde tiden med at standse ved en hel masse uvedkommende stationer, hvis man kan undgå det?

Som DSB har sine lyntog bør Aarhus Letbane også have sine lyn-letbanetog, siger Steen B. Andersen.

»Jeg håber i hvert fald, at man har undersøgt muligheden for både at køre med gennemgående tog og med mere langsomme tog, der standser ved alle stationer,« siger Steen B. Andersen, der indrømmer, at han godt er klar over, at det er en svær øvelse at få plads til både hurtige og langsomme tog på en enkeltsporet jernbane.

»Men der er dog mange stationer med dobbeltspor og mulighed for krydsning,« siger Steen B. Andersen.

Undersøgt muligheden for hurtigtog til bunds har Ole Sørensen, gruppeleder i Bus - plan og udvikling hos Midttrafik, ikke endnu.

Men han vurderer, at det bliver vanskeligt at skaffe plads til alle afgange på især strækningen fra Mårslet til Aarhus H, hvor der planlægges med fire tog i timen.

»Hvis vi skal opretholde det antal afgange, er det nok ikke realistisk at køre tog med forskellige hastigheder på den inderste strækning. På den yderste del er det mere sandsynligt. Men hvis det virkelig skal batte rent tidsmæssigt, så skal der mere til. Så skal man nedlægge stationer,« siger Ole Sørensen.

Og som erfaringen fra eksempelvis Kongsvang viser, er det en øvelse, der næppe undgår at møde modstand.