Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forslag fra Hasle: Lav letbanen til en ringbane

Trafikgruppen i Hasle ønsker, at etape 2 af letbane bliver til en ringbane hele vejen rundt om det centrale Aarhus. På denne måde bevares de grønne arealer ved Viborgvej i Hasle. Grafik: Nex. Arkivfoto: Scanpix

Forslag fra Hasle: Lav letbanen til en ringbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt forslag til linjeføring giver kortere rejsetider på letbanens etape 2. Desuden bliver den billigere at anlægge.

I 1930'erne og 1950'erne aflastede Aarhus trafikken ved at anlægge først Ringgaden og siden Ringvejen.

Aarhus bør lade sig inspirere og aflaste nutidens voldsomme biltrafik ved at anlægge - ikke en tredje ringvej - men en ring-letbane.

Det foreslår trafikgruppen i Hasle, der vil undgå, at letbanens etape to føres gennem bydelen.

Gruppen er gået grundigt til værks. Den har tegnet en helt ny linjeføring af etapen, der binder den sammen med etape 1 ved Aarhus Universitetshospital i Skejby.

Ny dato: Letbanen kører for nedsat kraft fra 31. august

Dermed får man en ringbane hele vejen rundt om det centrale Aarhus gennem det centrale Aarhus.

- Det vil blive et effektivt, kollektivt transportsystem, siger Freddy Wisler fra trafikgruppen i Hasle.

Og da ringbanen går gennem Gellerupparken, vil den tjene samme formål som kommunens linjeføring: At løfte det udsatte boligområde.

I kommunens forslag betyder det ganske lange rejsetider, fordi letbanen skal op til Hasle Torv, ned ad Viborgvej og ind gennem midtbyen, inden den kan standse ved Aarhus H.

Prisen næsten den samme

Det kan gøres meget hurtigere i det nye forslag, hvor ruten følger Søren Frichs Vej frem til Gellerupparken.

Trafikgruppen i Hasle anser Søren Frichs Vej for at være den oplagte linjeføring, fordi der på Godsbane-terrænet, Fragtmandscentralen og andre steder langs vejen sker en kraftig byfortætning.

Desuden er der mellem Viborgvej og Paludan Müllers Vej uden for Ringgaden masser af plads til den byudvikling, som trafikgruppen gerne vil undgå inde i Hasle.

Prisen bør heller ikke skræmme, mener trafikgruppen.

- På baggrund af tal, vi har fået fra Aarhus Kommune, har vi regnet ud, at vores forslag vil koste cirka 1,2 milliarder. Det er nogenlunde det samme som kommunens forslag, selv om vores linjeføring er en del længere, siger Freddy Wisler.

Det skyldes, at det alternative forslag ikke løber gennem byens mest centrale dele, hvor det er meget dyrt at lave anlægsarbejde i vejen.

I kommunens forslag skal letbanens anden etape op ad Vester Allé, Park Alle og over Banegårdspladsen og Ny Banegårdsgade, inden den rammer etape 1 ved Dynkarken.

Her ligger der vandrør og varmerør i massevis i vejen for skinnerne. Under Vester Allé for eksempel skal en stor hovedvarmeledning måske skal erstattes af en helt ny.

Pris: 350 millioner kr.

Køreledninger til Letbanen på Randersvej. Foto: Flemming Krogh
Dette foto, taget fra Randersvej ind mod Nehrus Allé, viser, hvor meget letbanen spiser af en vejs bredde. Spørgsmålet er, om der på Viborgvej bliver plads til både letbane og allétræer?

Langsomt og uhensigtsmæssigt

Men er det ikke et problem, hvis letbanen slet ikke kommer til at betjene den centrale del af Aarhus, hvor rigtigt mange mennesker færdes?

- Ikke nødvendigvis, mener trafikgruppen:

Inde i byen skal letbanen tilpasse sig trafikkens hastighed. Den er så lav, at bybusser bliver lige så hurtige.

Desuden mener trafikgruppen ikke, at det i alle situationer er hensigtsmæssigt at lade letbanen køre gennem midtbyen.

- Skal man fra for eksempel Skejby Sygehus til Gellerupparken, skal han med kommunens forslag hele vejen gennem midtbyen. Det gør rejsetiden længere, og dermed bliver yderområderne mindre attraktive, siger Freddy Wisler.

Nedenfor ses forslaget til etape 2 af letbanen fra trafikgruppen i Hasle.