Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forslag til ny linjeføring: Mindst ét års usikkerhed om ny jernbane

Arkivfoto: Michael Bager/Scanpix

Forslag til ny linjeføring: Mindst ét års usikkerhed om ny jernbane

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hundredvis af mennesker venter i spænding på, hvilken linjeføring den nye jernbane fra Hasselager til Hovedgård får. Tre linjer er i spil syd for Aarhus. Banedanmark har lyttet til kritik.

SOLBJERG: Tidligst om et år udløses spændingen for en lang række mennesker syd for Aarhus. Da får de besked på, om de får en ny nabo i form af en jernbane til nye, elektriske tog.

De venter nu på fjerde år. Allerede i 2013 spillede Banedanmark ud med planerne om at lave en ny højhastighedsbane mellem Hasselager og Hovedgård. En bane, som skal skal skære seks minutter af rejsetiden mellem Aarhus og Horsens.

Egentlig skulle der være kommet en beslutning i år, men ifølge Banedanmarks nyeste tidsplan kan der tidligst til næste sommerferie træffes en afgørelse.

Tre muligheder er i spil syd for Aarhus. I Banedanmarks første oplæg til den nye bane var der kun to linjeføringer at vælge imellem. Siden er der kommet en tredje til.

De tre forslag til linjeføringer er:

En vestlig linie, som går fra Gjesing til Solbjerg Sø i nordlig retning og krydser Solbjerg Sø, hvor den er smallest. Det er lykkedes Virring Borgerforening at få flyttet linjen en smule, så broen over søen ikke vil blive så lang og dominerende som i det oprindelige forslag.

Jernbane. Vil finansministeren udrette det største sving?

Politikerne skal vælge

En central linie (det nye forslag), som fra Gjesing vil forløbe i en mere østlig retning og følge Gammel Horsensvej mellem Solbjerg By og Solbjerg Sø. Det videre forløb vil følge Landevejen nord for Solbjerg og gå vest om Ingerslev og Tranbjerg, inden linjen tilsluttes den eksisterende bane ved Hasselager.

En østlig linje. Efter protester fra blandt andet Solbjerg-området er linjen blevet flyttet mod øst, så banen kommer længere væk fra byen. Den nye linjeføring skaber bedre muligheder for, at Solbjerg kan udvikle sig mod øst.

En VVM-proces (Vurdering af Virkninger på Miljøet) skal nu klargøre fordele og ulemper ved de enkelte linjeføringer. Derefter kan den bedste vælges.

- Den endelige linjeføring for hele strækningen mellem Hovedgård og Hasselager fastlægges først efter VVM-processen er gennemført medio 2018, og det er herefter op til politikerne at vælge, hvilket løsningsforslag, der skal arbejdes videre med, lyder det i et skriftligt svar til avisen fra Banedanmark.

Med andre ord går der altså mindst et år, inden der er vished for, hvor banen kommer til at gå. Først derefter kan sagen sendes til politisk behandling i Folketinget.

Den lilla strækning nederst kom til, efter at Horsens Kommune foreslog en alternativ linjeføring, der går øst om Grumstrup. Den foreslåede linjeføring har ikke så store konsekvenser for Assendrup, Grumstrup og Vedslet, mener kommunen. Grafik: Jens Nex

Derefter vil der sandsynligvis gå yderligere nogle år, inden gravemaskinerne kan tage fat.

- Anlægsarbejderne for den nye bane forventes for øjeblikket opstartet i 2022 eller 2024, lyder det fra Banedanmark.

Tre-fire år vil det ifølge Banedanmark tage at bygge banen, som er budgetteret til 3,3 mia. kr., færdig. Der er tale om et større anlægsarbejde, lyder det. Derfor er det først i 2026-2028, altså om 9 - 11 år, at der bliver sat strøm til det første tog på strækningen.