Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Forvirrende afmærkning i dødskrydset

Da Tina Friis Hansen blev dræbt af toget til Grenaa, viste et cyklistsymbol på asfalten tilsyneladende, hvor cyklisterne skulle placere sig, mens de ventede på grønt lys. Men sådan skal cyklistsymboler slet ikke opfattes, lyder det nu fra Aarhus Kommune. Arkivfoto: Kim Haugaard.

Forvirrende afmærkning i dødskrydset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Trods myndigheders godkendelse var afmærkning i Nørreport-krydset let at misforstå.

På den tragiske fredag 29. juni, da sygeplejerske Tina Friis Hansen i Nørreport-krydset blev påkørt og dræbt af toget til Grenaa, var der ingen markering af sikkerhedsafstanden til toget.

Den er ifølge Banedanmark på 2,5 meter. Inden for den afstand må hverken cyklister eller fodgængere befinde sig.

Til gengæld var et cyklistsymbol placeret så tæt på sikkerhedszonen, at en cykels bagende ragede ind, hvor det blev farligt, hvis man stillede sig på symbolet.

For cyklister må det være helt logisk, at cyklistsymbolet fortæller dem, at her må de være. Her har de ret til at stå, mens de venter på grønt lys.

Men ifølge Aarhus Kommunes vejchef, Michael Kirkfeldt, er det slet ikke meningen med cyklistsymboler.

For bilisters skyld

»Cyklistsymboler i vejbaner er der for at gøre bilister opmærksom på, at der kan være en cyklist, hvis de skal svinge til højre,« siger Michael Kirkfeldt.

Det ville forvirre mig som cyklist, hvis jeg stod i Nørreport-krydset. Jeg ville tro, at cyklistsymbolet stod der for at fortælle mig, hvor jeg skulle være?

»Det er en kombination. Cyklist-symbolet fortæller, hvor cyklister skal køre i et kompliceret kryds og gør bilister opmærksomme på, at der kan være cyklister inden for det område,« siger Michael Kirkfeldt.

Tydelig afmærkning

»Nu er der sket en forfærdelig og tragisk ulykke. Derfor er der et behov for at tydeliggøre afmærkningen. Vi har markeret banen, hvor cyklisterne skal være, med blåt. Der var diskussion, om vi skulle fjerne cyklistsymbolet i krydset, fordi det kunne forvirre en cyklist,« siger Michael Kirkfeldt.

Aarhus Stiftstidende har opmålt Nørreport-krydset. Et mærke i asfalten viser, at cykelsymbolet engang har været lige nøjagtigt der, hvor sikkerhedsafstanden slutter. Cyklister, der troede, at cykelsymbolet markerede, hvor de skulle stille sig, kom dermed farligt tæt på toget.

Da Tina Friis Hansen blev dræbt, var cyklistsymbolet flyttet længere væk fra toget.

Ikke længere tvivl

Nu er symbolet flyttet helt ude i det blå felt. Dermed er der ikke længere tvivl om, hvor cykler må opholde sig. Michael Kirkfeldt understreger, at skiltning og afmærkning er godkendt af alle relevante myndigheder. http://www.e-pages.dk/aas/demo/" target="_blank">

Læs hele artiklen. Køb E-avisen i et døgn for 10 kroner.




http://mjred.aas.publicus.com/assets/jpg/epap2908afmaerkning.jpg" />