Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Fra gymnasieelever til iværksættere: Nina og Cecilie lærer andre om hackschooling

Cecilie Rosental (tv) og Nina Ulrik Jensen mødte hinanden på Aarhus Handelsgymnasium. Allerede dengang besluttede de sig for, at de ville starte noget op sammen. Foto: Axel Schütt

Fra gymnasieelever til iværksættere: Nina og Cecilie lærer andre om hackschooling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nina Ulrik Jensen på 20 år og Cecilie Rosendal på 21 år har siden gymnasiet arbejdet på at starte en virksomhed. Minds of Us har nu været en realitet siden januar, og her arrangerer de to unge piger foredrag og events, hvor de formidler, at der er andre muligheder end det traditionelle uddannelsessystem. Muligheder, de selv gør brug af.

AARHUS: I et industrikvarter i Åbyhøj ligger en grå kontorbygning. Her holder Nina Ulrik Jensen og Cecilie Rosendal til, og trods det lidt uinspirerede ydre, så er idéerne mange og kreativiteten stor, når først man træder indenfor.

Siden gymnasiet, som de blev færdige med for to år siden, har de to piger arbejdet med virksomheden Minds of Us. Her arrangerer de foredrag og events for at inspirere folk til at tænke anderledes om læring og uddannelse og for at lave et forum, hvor mennesker med skabertrang og udviklingslyst kan mødes.

- Vi vil forsøge at ændre måden, folk tænker læring på. Give dem bevidsthed om, at man kan tilføje, kombinere, mixe og lave sin egen blanding af den viden, der interesserer én. Uddannelsessystemet har sine begrænsninger, så vi vil formidle, at man selv kan designe sin uddannelse, siger Nina Urik Jensen.

I praksis betyder det, at de to piger arrangerer events, hvor de hyrer nogle inspirerende og skæve profiler til at komme og holde foredrag. Billetsalget står de for via deres hjemmeside, markedsføring sker blandt andet via Facebook, og så sørger de for eventsted og forplejning.

Derudover gør de meget ud af, at deltagerne skal snakke med hinanden og lave netværksøvelser. Senest har Nina og Cecilie fået Mads Christensen til at holde oplæg over emnet "Boost dit indre ego" midt i september.

Århusianske Nordskov vil redde Amazonas: Én million træer plantes inden 2025
Fakta
Hackschooling betyder, at man uddanner sig udenom systemet. Det er muligt på grund af den ubegrænsede adgang til viden, som man kan finde på nettet.

Unge følger forelæsninger på amerikanske universiteter online og har »communities« på nettet, hvor de kan spørge om hjælp til ting, de ikke forstår.

De uddanner sig selv og frigør sig fra institutionerne.

Et opgør med rammer

Når man uddanner sig uden for systemet, kaldes det hackschooling. Begrebet stammer fra en amerikansk fyr ved navn Logan Laplante, der som ni-årig blev taget ud af skolen af sin mor for at lære på en anden måde. Som 13-årig havde han skabt sin egen skoleform, der bygger på selv at tilegne sig viden blandt andet ved hjælp af internettet.

Siden har hackschooling som fænomen vokset sig større, og flere og flere unge vælger at uddanne sig uden om systemet. Netop det, at man ikke behøver tage en uddannelse af pligt, fordi man selv kan tillære sig det, man har lyst til, er en af de ting, Nina og Cecilie fokuserer på at formidle til deres events.

- Jeg tror, hackschooling er populært lige nu, fordi det er et oprør mod faste rammer. Vi har et godt uddannelsessystem, men nogle har brug for, at det ikke er så firkantet. At man ikke nødvendigvis skal gennem et pensum. Der fortæller hackschooling, at du selv kan designe det, du vil være og lære, siger Cecilie Rosendal.

Nina uddyber:

- I praksis er det at finde en bog på biblioteket, se en video på YouTube, tage ud og tale med folk, besøge en virksomhed, der laver noget, der kunne have relevans. Det handler om at opsøge den viden, man har brug for, for at opnå det man gerne vil.

Jeg tror, hackschooling er populært lige nu, fordi det er et oprør mod faste rammer. Vi har et godt uddannelsessystem, men nogle har brug for, at det ikke er så firkantet. At man ikke nødvendigvis skal gennem et pensum. Der fortæller hackschooling, at du selv kan designe det, du vil være
Cecilie Rosendal, iværksætter

Uddannelse uden papir

Faktisk hackschooler de to piger selv. Ved hjælp af kurser, bøger og internettet lærer de blandt andet, hvordan man styrer en virksomhed. Om de kommer til at tage en traditionel uddannelse engang, det ved de ikke. Det kommer an på, om der bliver brug for det.

- Vi uddanner os selv. Det betyder ikke, at jeg ikke kan gå tilbage til skolebænken på et tidspunkt, jeg er ikke anti-uddannelse. Jeg er bare rigtig meget for, at vi viser, at der er andre muligheder, siger Nina Ulrik Jensen.

Cecilie Rosendal tilføjer:

- På papiret har jeg ikke en uddannelse, men jeg læser meget, og jeg bliver klogere. Hvis jeg på et tidspunkt møder en mur og kan mærke, at jeg har brug for en traditionel uddannelse for at kunne nå et mål, så gør jeg måske det. Men jeg føler mig ikke presset til det, og jeg vil ikke gøre det bare for eksamensbevisets skyld.

Den tilgang til uddannelse og job er dog ikke lige populær hos alle. Specielt pigernes forældre har til tider været lidt skeptiske overfor iværksætteriet.

- Min far og mor har mange gange spurgt 'Skal du på arbejde?', og så var det ment til det deltidsarbejde, jeg har haft ved siden af. Og så svarede jeg 'Ja, jeg skal på kontoret'. Men det kvalificerede sig ikke som arbejde. Så spurgte de: 'Nå, skal du hen og hygge med Nina?', siger Cecilie.

Begge piger griner højlydt. Men de forstår også godt forældrenes tvivl, for de kommer fra en tid, hvor en akademisk uddannelse signalerede succes. Efterhånden har pigerne dog mødt større accept og forståelse, specielt efter det første arrangement blev stablet på benene i januar.

Nina og Cecilie blev studenter for to år siden, og nu har de startet en virksomhed, som hjælper unge med
De to piger arrangerer foredragsevents for at inspirere folk til at tænke anderledes om læring. Både Kasi-Jesper, kropssprogsekspert Jesper Bergstrøm og mentaltræner Michael Kold har været på plakaten indtil videre. Foto: Axel Schütt.

Vil nogen hjælpe?

De to pigers erfaringer med virksomheden har især lært dem to ting. At det er okay at fejle og vælge forkert, og så at det er vigtigt at have sparringspartnere.

- Vi havde ikke én iværksætter i vores netværk, da vi startede. Når man står på bar bund men har lyst til at gøre noget af det, vi har gjort, så betyder det alt, at man kan ringe til nogen og sige: 'Jeg fatter ikke noget som helst af det her'. Derfor lavede vi et opslag på en Facebookgruppe og spurgte, om der var nogle, der ville mødes og hjælpe os. Vi havde ikke engang en idé dengang, men det har udviklet sig til at være nogle mennesker, vi også snakker og sparer med i dag, fortæller Cecilie Rosendal.

Derfor lægger de stor vægt på, at folk skal kunne mødes og snakke sammen til deres events.

- Vi ønsker at skabe en fysisk ramme for, at man kan møde nogle mennesker og spørge 'Hej, vil du også det her? Har du også en drøm, der ikke lige passer ind i en kasse?', siger Cecilie Rosendal.

Nina supplerer:

- Og så handler det også om, at der kan blive skabt teams. At folk kan lave samarbejder, hjælpe hinanden eller bare blive venner. Selv hvis man ikke starter en forretning sammen, så betyder det alt, at man har en, man kan ringe til, hvis man får en idé.

Mere end et fuldtidsjob

Selvom der har været bump på vejen for Nina Ulrik Jensen og Cecilie Rosendal, så har de modtaget overraskende god feedback. Indtil videre har de afholdt fire events, og til de fleste har der været omkring 100 mennesker.

- Vi har nogle enkelte deltagere, der kommer til alt og er loyale, og det er så vanvittigt fedt. Det er fantastisk, når der er nogle, der kommer og siger, at vi har inspireret dem til at gøre noget, eller at de har mødt deres samarbejdspartner på vores event. Nogle har fortalt, at de har undersøgt et emne efterfølgende, som har ændret deres tilværelse, siger Nina Ulrik Jensen.

Glimtet i øjnene viser en begejstring, der ikke er til at tage fejl af.

Hvad fremtiden byder på er endnu svært at sige, for i den branche, pigerne befinder sig i, kan alt ske. Begge arbejder de fuldtid ved siden af deres virksomhed, for som Nina Ulrik Jensen beskriver det, så har de til forskel fra andre to eller tre gange fuldtid på en uge.

Hvornår pengene kommer til at følge med, så de bliver økonomisk uafhængige af at arbejde ved siden af, det er endnu uvist, men det er uden tvivl et mål for de to piger.

Én ting er sikkert. Om end de ikke er traditionelt uddannede, så er de i hvert fald hårdtarbejdende. Da interviewet er slut kvart over fem, bliver de spurgt, om de så har fyraften. Til det svarer Cecilie:

- Nej, jeg skal arbejde resten af aftenen.

Nina stemmer i:

- Jeg har også en masse forskellige ting, jeg skal have lavet.