Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Gammel kultvin på nye flasker


Gammel kultvin på nye flasker

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To århusianske vinentusiaster har genoplivet Las Rojas. Vinen der i 2003 fik kultstatus, da en amerikansk anmelder kaldte den for sin karrieres bedste køb.

I visse fag findes der eksperter, hvis mening er så afgørende, at det kan rykke hele markedet, bestemme pris, efterspørgsel og starte hype. Sådan en ekspert er Robert M. Parker Jr. Han bliver anset for at være den mest indflydelsesrige vinanmelder i verden, og da han i 2003 faldt over en skjult ædelsten fra de spanske vinmarker, gik det pludseligt hurtigt for en vingård i Spanien.

San Alejandro Calatayud producerede i 2001 vinen, Las Rocas de San Alejandro Garnacha Vinas Viejas, der på meget kort tid fik kultsatus.

Robert Parker gav vinen 93 ud af 100 og skrev, »ingen vil tro, hvor god den her vin er.«

»Oplever vi nogensinde en vin så ekstraordinær til den pris igen?,« lød afslutningen på anmeldelsen fra den amerikanske vinekspert.

Og det håber man i hvert fald på havnen i Aarhus. Her har René Vinding og hans kompagnon Martin Tønnesen, som sammen driver vinimport-virksomheden VinDanmark.com, sat sig for at få genoplivet vinen, som i 2003 fik øjeblikkelig kultstatus.

For seks måneder siden tog de to århusianere derfor kontakt til vingården, som stod bag den nu verdenskendte vin fra 2001.

»Vi tænkte, at det måtte være muligt at få lavet vinen til den samme kvalitet, og til de samme penge som dengang. Vi havde så en dialog med vingården i Spanien om at få den lavet fra de samme marker, fra franske fade i stedet for de amerikanske, de siden er blevet produceret på,« siger René Vinding.

Vinen fra 2001 kostede 10 dollars flasken. Men efter anmeldelsen fra Robert Parker eksploderede efterspørgslen, og alt vinen blev udsolgt på to timer. Herefter blev der solgt 200.000 flasker om året. Derfor blev blandingen en anden, det samme blev kvalitet og pris.

Men med samarbejdet direkte med vingården, uden mellemmænd, har René Vinding og Martin Tønnesen fået en vin fra de samme sydvendte skråninger, fra de samme franske fade, tilbage til Danmark, hvor de kan sælge den for omkring 70 kroner flasken.

»Det var vigtigt, at det var alle de samme komponenter, som vinen fra 2001 blev lavet fra. Og vi blev ekstremt overrasket, da vi første gang fik smagt på den,« lyder det fra René Vinding.

Om den så er ligeså god, årgangen er jo en anden, kan man finde ud af fra 17 november, hvor den gamle kultvin på de nye flasker bliver sat til salg hos VinDanmark.com.