Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Gennembrud: Århusianske forskere klar med kø-knuser

ARKIV. Bilsalget i maj 2014. (Vi kører langsommere end vi må på motorvejen-Se Ritzau-Arkivfoto: Bilbestanden i Danmark er fire gange så stor som for 50 år siden. Langt de fleste biler ejes af private. (se Ritzau historie 210917) Roadpricing rammer den politiske mur BV.: Når Trængselskommissionen i slutningen af måneden lægger sit arbejde på bordet, vil konklusionen være, at landsdækkende roadpricing er det mest effektive middel, hvis man ønsker at mindske trængslen.Se Ritzau 11. Sept. (Foto: Dennis Lehmann/Scanpix 2013)
Foto: Dennis Lehmann/Scanpix Denmark

Gennembrud: Århusianske forskere klar med kø-knuser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hver enkelt bils GPS skal give meldinger om trafikken, så kan trafikkøer undgås. Ingeniører fra Aarhus regner nyt, effektivt og billigt system ud.

En ny teknologi, som århusianske ingeniører har regnet ud, skal reducere køerne på vejene.

Kostbare og indviklede systemer har hidtil været vejen frem, når myndigheder skal styre trafikken, men nu tyder det på, at der findes en smartere løsning, som ikke alene kan skabe et overblik over den trafikale situation her og nu, men også forudsige hvordan strømmen af biler vil fordele sig og klumpe sig sammen.

»Vi har igennem de seneste år udviklet en ny, avanceret simuleringsteknologi. Den vil vi tilpasse, så vi kan bruge den til at lave detaljerede trafikale forecasts og dermed dirigere trafikken, så vi spreder vejnettets belastning,« siger professor Peter Gorm Larsen, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Tanken er, at sporingen af bilerne på vejene skal ske decentralt via GPS-systemerne i de enkelte køretøjer, og forskerne regner med at have et første teknologisk proof-of-concept klar i løbet af blot et enkelt år.

»I dag er det sådan med de intelligente vejstrækninger, at trafikanterne bliver gjort opmærksomme på kø via digital skiltning. Problemet med denne løsning er, at mange bilister vælger at tage den samme alternative rute, hvorefter køen opstår et nyt sted. Vi forventer at kunne levere en løsning, der omdirigerer bilisterne optimalt i forhold til den enkeltes destination, den aktuelle trafikale situation og de forecasts vi kan lave,« siger Peter Gorm Larsen.

Nøglen er en computermodellering, som kan bruges til at lave detaljerede simuleringer af trafikkens flow i vejnettet.

Forskerne har valgt at bruge Holland som case-land, hvor der bor cirka tre gange så mange mennesker som i Danmark på det samme areal.

»Holland er en spændende eksperimentel base, fordi landet har stor befolkningstæthed, mange biler på vejene og allerede er langt fremme med centralt styret regulering af trafikken,« siger Peter Gorm Larsen.

Ifølge professoren skal billisterne kunne vælge imellem den hurtigste vej, den mest økonomiske vej og den mest økologiske vej.

Teknologien kan på sigt gøre hele det europæiske vejnet intelligent og dermed både forkorte rejsetiden for billister og mindske den forurening.