Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hård kritik af indvandrerrådgivning

Leif Randeris. Kontorleder Indvandrerådgivningen, Århus 04062010 Foto: Martin Ballund
Foto: Martin Ballund

Hård kritik af indvandrerrådgivning

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den private organisation Indvandrerrådgivningen i Aarhus reklamerer med at yde kompetent, gratis og professionel rådgivning til danskere og udlændinge, men det er langt fra tilfældet, lyder kritikken.

Indvandrerrådgivningen og dens chef Leif Randeris får nu hård kritik for i en række tilfælde at give dårlige råd, sjuske med sagsbehandlingen og sylte sager, selvom borgere ofte har betalt flere tusinde kroner for at få hjælp, fortæller DRs 21 Søndag.

I nogle sager har rådgivningen betydet, at ægtefæller er blevet udvist af Danmark, lyder kritikken. En af kritikerne er Susanne Schmidt Sørensen, integrationsrådgiver i Aarhus Kommune.

»Vi møder mange folk, der kommer hos os og siger, at de har fået en rigtig dårlig rådgivning hos indvandrerrådgivningen. Folk har betalt en del penge for ansøgningsskemaer, oftest til opholdstilladelser. Men der sker aldrig mere. Udlændingestyrelsen modtager aldrig de her ansøgninger«, siger Susanne Schmidt Sørensen, til 21 Søndag.

Samme billede tegner Rabih Azad-Ahmad, advokat og tidligere daglig leder af Gellerupparkens Retshjælp.

Indvandrerrådgivningens leder Leif Randeris bliver hyppigt brugt i medierne som ekspert på udlændinge og indvandrere. Leif Randeris bliver også spurgt til råds som høringspart, når der er ny lovgivning om udlændinge på vej.

Ifølge 21 Søndags oplysninger har Indvandrerrådgivningen hjulpet en del borgere med eksempelvis familiesammenføring, men rådgivningen kritiseres for at lave alt for mange fejl.

Kritikken bakkes yderligere op af en række kilder i politiet, blandt sagsbehandlere og advokater, 21 Søndag har været i kontakt med. En af Danmarks førende eksperter i udlændingeret, lektor Peter Starup fra Syddansk Universitet, har gennemgået flere af Indvandrerrådgivningens sager. Og han er ikke imponeret over rådgivningens kvalitet.

»Det er elendig kvalitet. Der er ikke tale om rådgivning i nogle af de sager jeg har set i hvert fald. Det er jo elendigt«, siger han til 21 Søndag.

En af dem, der er utilfreds med rådgivningen er Vi Dinh Quach, der bor i Odder. Han havde betalt Indvandrerrådgivningen for at sende en ansøgning om familiesammenføring til udlændingestyrelsen.

Alligevel skete der intet i sagen, og efter længere tid erfarede han gennem sin advokat, at udlændingestyrelsen aldrig havde modtaget nogen dokumenter.

Vi Dinh Quachs kone - der var kommet til Danmark på et turistvisum - fik derfor at vide, at hun havde opholdt sig ulovligt i landet. Hun blev udvist til Vietnam med indrejseforbud til Danmark i to år.

»Jeg er meget ked af det. Jeg savner hende«, siger Vi Dinh Quach, der arbejder som rengøringsmedarbejder.

Indvandrerrådgivningens leder Leif Randeris afviser, at rådgivningen har et generelt problem.

»Det må jeg på det kraftigste tilbagevise«, siger han.

»Vi har en yderst god rådgivning, som selvfølgelig kan lave en fejl, det gør alle ind i mellem«, siger Leif Randeris.

I sagen om Vi Dinh Quachs kones udvisning af Danmark, mener Leif Randers, at det hovedsageligt er parrets egen skyld, fordi de ifølge Leif Randeris ikke mødte op til et møde.