Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Havnens ansatte har øvet sig i at flytte sammen

Pia Fredslund, HK-tillidsrepræsentant på havnen, og Inger Goul Andersen, uddannelseskonsulent hos VUC, har spillet hver sin store rolle for efteruddannelsen af de 100 ansatte på havnen. Her er de 50 meter oppe i havnens kran 47.


Havnens ansatte har øvet sig i at flytte sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Efteruddannelse har løftet Aarhus Havns 100 medarbejdere med meget forskellige job, så de er rustet til at flytte sammen i det nye havnecenter. iPhonen er et af de redskaber, de nu er fælles om at bruge.

Fra nytår samler Aarhus Havn alle sine 100 ansatte fra mange forskellige faggrupper i et nybygget havnecenter på Østhavnen. Gennem mere end to år har medarbejderne øvet sig i at flytte sammen og skulle arbejde sammen på nye måder.

Det er iPhonen i havneassistent Peter Byriels lomme et synligt bevis på.

Sammen med havnens øvrige ansatte har han deltaget i en løbende række efteruddannelseskurser, som VUC Erhverv Aarhus har stablet på benene sammen med havnens ledelse og medarbejdere.

Det startede med en iPhone.

»Som en start i 2013 fik alle tilbudt en iPhone. 85 af 100 medarbejdere tog imod tilbuddet. Det betyder, at næsten alle i dag kommunikerer fra samme platform. Og det har været en god motivation til at deltage i danskundervisningen, som alle kan se formålet med i forhold til at skrive for eksempel mails og sms'er,« siger Inger Goul Andersen, der som uddannelseskonsulent hos VUC har været tovholder på projektet.

Denne dag er hun på tur rundt i havnen med lodsbåden »Thrym« sammen med tre af sine kursister - havneassistenterne Peter Byriel, Thore Bay og Pia Fredslund, der er tillidsmand for havnens HK-ansatte, og som er med i det kompetenceudvalg, der har planlagt efteruddannelsen.

Mens Peter Byriel sejler »Thrym« rundt om havnens mellemarm og ind langs Oliehavnens store tankanlæg, fortæller Inger Goul Andersen videre:

»Der var i organisationen en bekymring for, om alle nu også var klar til de forandringer, der kommer, når man rykker sammen i det nye havnecenter. På den baggrund har det handlet om at udvikle medarbejdernes kompetencer gennem kurser i blandt andet IT, skriftlig kommunikation, samfundskendskab, kendskab til havnen og dens historie - og sprog i forbindelse med kundebetjening.«

Det sidste har Thore Bay - mangeårig sømand, siden kranfører på havnen gennem fem år og nu havneassistent - fået stort udbytte af.

»Jeg har taget dansk og engelsk på 9. klasses niveau. Det har været godt og lærerigt for mig. Som havneassistent snakker man meget engelsk - blandt andet med skibe, der melder, at de er på vej ind. Kurset har hjulpet meget på mit engelske. Der er rigtig mange ord, jeg nu har lært at udtale rigtigt. Og danskundervisningen er helt nødvendig, når vi indimellem må fungere som en slags kontorassistenter og svare mails og skrive notater, når de andre har fri,« siger han og fortsætter:

»Forløbet i dansk tog fire måneder. Det er lang tid, hvor man skal være væk fra sit arbejde en dag om ugen. Men heldigvis har det været tilrettelagt så fleksibelt, at man kunne flytte omkring på undervisningen, hvis der var ekstra travlt på arbejde.«

Uddannelsesløftet har kun kunnet lade sig gøre, fordi havnens ledelse har villet det, understreger Inger Goul Andersen, mens »Thrym« vender helt inde i den smalle Slippen bag oliefabrikken, hvor skibe med palmeolie kan lægge til kaj og blive lodset.

»Uden ledelsens velvilje havde det ikke kunnet lade sig gøre. Undervisningen er foregået i arbejdstiden, og ledelsen har været klar til at betale for afløsere, når det faste personale var på kurser,« siger hun.

VUC Erhverv har lavet lignende undervisningsforløb for medarbejdere i andre virksomheder - private såvel som offentlige.

»Vi tilretter undervisningen til, hvilken branche folk er i. Her kan du sige, at vi har undervist i havnedansk,« siger Inger Goul Andersen.

Efter turen til vands går vi i luften. Med elevator 50 meter op i kran 47 - en af de store kraner yderst på containerhavnen. Det er deroppe, hvor kranføreren opererer, når der skal lodses og læsses containere af og på skibene.

»Hver tirsdag eller onsdag lægger et af de helt store Maersk-skibe med plads til 2.200 containere til her. Det kommer fra Østen. Den Østenrute, hvor Aarhus er en station på vejen, er meget vigtig for havnen. Og vi er stolte af den. Vi er de eneste i Danmark, der har sådan en,« fortæller Peter Bay, mens vi fra højderne kigger ud over de hundredvis af containere, der står og venter på jorden.

»De kunne så rigeligt være på et af de store skibe allesammen. Det kunne tømme havnen i ét hug,« fortsætter han.

Peter Byriel har fulgt undervisning i dansk, engelsk og IT blandt andet. Og han har deltaget i kurser om kost og sundhed og fået tips og tricks til en bedre livsstil.

»Vi har fået noget ud af det,« siger han.

Ordforrådet er blevet større. Det samme er lysten og evnen til at formulere sig skriftligt.

»Med iPhonen er du nødt til at svare. Nødt til at skrive. Tidligere smuttede du måske bare op og snakkede og aftalte i stedet for. Sådan er det ikke længere,« siger Peter Byriel, der sejlede langfart i 18 år, inden han for omkring ti år siden blev havneassistent.

Thore Bay viser rundt i højderne. Han arbejdede som kranfører på havnen gennem fem år, inden han blev en af havnens 12 havneassistenter, og er vant til at sidde deroppe og flytte helt op til 35 containere i timen. Gulvet er gennemsigtigt derinde i buret, hvor kranføreren sidder i sin stol og styrer begivenhederne. Han skal have frit udsyn - også mod jorden.

»Vi kalder det en Kina-kran. De nyeste kraner er bygget på et værft i Kina og sejlet hertil. Tidligere blev kranerne bygget i Finland, men det er billigere at få dem lavet i Kina. Der koster sådan en som den her omkring 75 mio. kr.,« fortæller Thore Bay.

Og mens vi står og kigger ned, siger Pia Fredslund:

»Efteruddannelsen har været en vigtig brik i at samle det hele i en ny organisation i det nye havnecenter, hvor vi kommer til at arbejde på en ny måde. Og vi er ikke færdige endnu. Forløbet fortsætter hen over efteråret med kurser i blandt andet sikkerhed for alle, kundeservice og havnens strategi og vision.«

Og Inger Goul Andersen uddyber:

»Intentionen har været at få alle med. Mange havde ikke være på efteruddannelse i rigtig mange år. Nogle er ordblinde. Det har handlet om at skabe et fælles fundament for alle i det nye hus.«

»Jeg er ikke i tvivl om, at det har styrket samarbejdet på havnen, at medarbejderne har deltaget i undervisning på kryds og tværs af faggrupper,« siger hun, inden vi stiger ned fra højderne igen og finder vej mellem kraner og containere tilbage til byen.