Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Her skal den nye Bering-Beder vej ligge

Grafik: Nex


Her skal den nye Bering-Beder vej ligge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det bliver den nordlige linjeføring, som Bering-Beder vejen til en halv milliard kroner skal anlægges efter. Boliger i Tranbjerg skal støjafskærmes.

Mange års diskussion om den nye Bering-Beder vejen nærmer sig sin afslutning, og det ser ud til, at den nordlige linjeføring, lige syd for Tranbjerg og Mårslet, vinder.

Teknik og Miljø har fundet frem til sin endelige anbefaling for den 12 kilometer lange vej, der skal forbinde Oddervej med E45.

Der har i alt været tre forskellige linjeføringer i spil i den afsluttende undersøgelse af projektet, og Teknik og Miljø anbefaler nu politikerne, at vælge den nordligste linjeføring lige syd for Tranbjerg og Mårslet.

Der peges på den nordlige linjeføring, fordi den bedst opfylder de formål, som vejen er tiltænkt. Det drejer sig dels om at fuldende den tredje ringforbindelse rundt om Aarhus sammen med E45 og Djurslandsmotorvejen, dels om at aflaste en række små veje i den sydlige del af byen og dels give en god forbindelse mellem nuværende og fremtidige byområder i den sydlige del af byen så som Tranbjerg, Mårslet, Kolt og Beder-Malling.

»Det har været en lang proces, siden byrådet overtog projektet med Bering-Bedervejen fra amtet i 2007. Mange borgere i den sydlige del af byen har ikke kunnet få en afklaring af, hvor vejen ville ende. Det kommer vi nu et stort skridt nærmere,« siger rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), der lægger stor vægt på, at byen får så stor værdi ud af vejen, som muligt.

»Det er klart, at for nogle borgere betyder denne linjeføring, at de kan se frem til at få en vej tæt på deres bolig. Men sådan vil det være, uanset hvilken linjeføring vi vælger. Med den nordlige linje sikrer vi en linjeføring, som i høj grad aflaster små og belastede veje i området. Det er den linjeføring, som flest vil benytte, og som samtidig lokalt vil forbedre trafikbetjeningen af Tranbjerg og Mårslet markant,« siger Kristian Würtz.

Aarhus Kommunes anbefaling er en del af den endelige VVM undersøgelse af den kommende vej, der tirsdag bliver forelagt Magistraten.

Ifølge den endelige VVM redegørelse bliver der behov for støjafskærmning ved Tranbjerg for at beskytte de sydligste boliger.

Bering-Beder vejen forventes at koste omkring 450 millioner kroner.