Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hun sendte Picasso i bad

Lene og Christian
Foto: Flemming Krogh

Hun sendte Picasso i bad

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Professor Lene Tanggaard og praktiker Christian Stadil har skrevet en bog sammen. Ham kender vi, så her er hendes historie om sig selv, bogen, samarbejdet og Stadil.

Lene Tanggaard og forretningsmanden Christian Stadil kender hinanden fra en tænketank, der tidligere hed noget så mundret som Frokostuniversitetet - i dag High Performance Institute. Direktøren bag det, Allan Lemann, spottede professoren og praktikeren indenfor samme felt og arrangerede et møde. Var det muligt at lave en bog?


De to kredsede længe om emnet kreativitet. Og fandt så ind til kernen. Bogen skulle kunne læses og bruges af alle, og den skulle blive til i samtale med nogle af de mange danskere, vi kender, fordi de har gjort noget særligt i kraft af deres kreativitet.


Yngste professor - i en periode


Lene Tangaard er Danmarks eneste professor i kreativitet. En titel hun opnåede i 2008 bare 34 år gammel, hvilket gjorde hende til Danmarks yngste professor – i en måneds tid, hvorefter den blev snuppet af en 33-årig og siden en 28-årig.


Hun stammer fra Harlev udenfor Aarhus, har læst på Aarhus Universitet og bor sammen med sin mand og deres to børn i Vejlby, hvor han er præst. Hun er tilknyttet Aalborg Universitet, men er en meget efterspurgt foredragsholder, så hun er tit på farten.


Picasso gik i bad


Forfatterne har bl.a. talt med musiker Søren Rasted fra Aqua, filmskaber Jørgen Leth og DRs dramachef Ingolf Gabold.


Alle fortæller, hvordan de får gode ideer. Picasso mente, at han så lyset, når han gik i bad - deraf bogens titel.


Lene Tanggaard selv fik den gode idé til sit anderledes professorat, da hun pjækkede fra et kedeligt seminar i Chicago og gik en tur på den verdensberømte arkitekt Frank Lloyd Wrights museum.


Han syntes, at arkitektskolen i New York var alt for dogmatisk og forudsigelig. Han skabte sin egen skole, og i den proces byggede han på mesterlære-principper.


»Det har jeg beskæftiget mig en del med. For på den ene side beskyldes mesterlæreren for at gøre eleverne til uselvstændige kopier. Men på den anden side havde jeg mødt mange kreative nytænkere, der havde en solid lærdom og stærk basisviden i kraft af en god læremester. Jeg så, at det spændende ligger i koblingen mellem det at bryde ud og skabe sit eget nye på baggrund af en stærk faglighed og besluttede mig for at ville arbejde med det.«picasso