Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Hybridbil skal reducere miljøsvineri

Idémændende har skabt denne tegning af hybridbilen.

Hybridbil skal reducere miljøsvineri

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ren by. Gruppe i Mårslet vil bygge bil, som mange andre kan have glæde af.

Det er tættere på, at en flok beboere i Mårslet kommer til at køre i en hybridbil. Det vil sige en bil, der kan køre skiftevis på benzin og el eller diesel og el, alt efter behov.


Med arkitekt Poul Hakon Poulsen, der bor i Mårslet, i spidsen har en gruppe arbejdet på at skabe bilen i godt et år.


»Vi har afklaret nogle tekniske ting og er klar til at holde et beboermøde om projektet. Vi har et par opfindelser, som der skal tages patent på. Det er dyrt, men de skal beskyttes« siger Poul Hakon Poulsen.


Han er overbevist om, at bilen nu kan laves, og systemet kan bruges på mange mærker.


»Vi har købt en brugt Suzuki Swift til 30.000 kroner, men anordningen kan bruges på mange biler. Det laver ikke om på den bestående bil. Der skal blot monteres nogle ekstra ting på den, så vi kommer ikke i karambolage med noget,« siger idémanden.


Det er planen at lave fem prototyper, og med tiden håber bagmændene på, at det kan blive en eksportvare.


»Hvis vi får den godkendt her, kan den også bruges i andre lande,« siger Poul H. Poulsen.


Han ser gerne, at nogen melder sig til at være med, når mødet holdes i halhuset i Mårslet torsdag 24. maj kl. 19.30.


Der er brug for personer med indsigt i miljøforhold, planlægning og teknik.


»Vi er en lille flok, der arbejder med sagen, men kan bruge flere,« siger Poul H. Poulsen.


Hensigten med bilen er, at den skal kunne bruges af pendlere. Tanken er, at mennesker, der ikke har det store, daglige kørselsbehov, kan køre på strøm på korte ture. De forestiller sig, at beboerne i de århusianske randområder kan køre i sådan en bil.


»Den korte afstand mellem forstæderne og midtbyen gør det oplagt at skabe en el-løsning, men at investere flere tusinde kroner i en ny bil til formålet er for de fleste at skyde over målet,« siger Poul Hakon Poulsen.


Vil du være med, kan du melde dig til Poul Hakon Poulsen på 86 29 63 49 eller 28 11 65 36.