Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


IC4 ruller nu ud fra Aarhus Hovedbanegård

Første IC 4 tog tur fra Århus til Esbjerg
Foto: Kim Haugaard

IC4 ruller nu ud fra Aarhus Hovedbanegård

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

IC4 er nu indsat i rutefart Aarhus-Esbjerg. Til august følger flere strækninger.

Forundrede kunder kunne torsdag på Aarhus Hovedbanegård stige ind i et af togdriftens måske største undere - det nok så omtalte, udskældte og ventede IC4. For nu er det her sandelig.

»Ja, jeg må sige jeg er helt målløs. Jeg vidste ikke jeg skulle køre med IC4, da jeg købte billetten til Esbjerg,« siger en lidt ældre passager, Axel, som ikke ønsker sit efternavn og foto i avisen.

»Men det ser fantastisk godt ud, og dørene og det lave gulv ved indgangen virker utroligt godt. Der er den ene overraskelse efter den anden i det her tog,« mener Axel.

Flere transportpolitikerne har truet med at droppe toget helt, men lige inden de nåede det, nåede DSB altså at få repareret alle fejlene fra den italienske leverandør, så Trafikstyrelsen kunne godkende toget til at køre med passagerer. Det skete efter at Danmarks Tekniske Universitet (DTU) i en rapport den 20. juni i år fastslog, at IC4-togenes bremser virker, som de skal og inden for normerne på området.

IC4 bliver derfor indsat gradvist i trafikken. Det første på regionalruten Aarhus-Esbjerg, hvor det dagligt kører en tur frem og tilbage og erstatter de dieselhørmende gamle MR-tog.

Ved afgangen torsdag kl. 13.31 mødte avisen også Gert Bisgaard med børnene Katrine og Frederik på vej hjem til Skanderborg efter en shoppingtur i Aarhus.

»Jeg vidste ikke i forvejen, at vi skulle med IC4 , men lagde mærke til det, med det samme vi kom ned på perronen,« siger faderen, der har sat sig godt til rette i de bløde sæder.

»Det virker rart og meget luftigt med god plads. Jo, det er faktisk en positiv oplevelse. Men det kan også være, det har været lettere at gøre det flot herinde end at få teknikken til at fungere.«

Gert Bisgaard kan dog ikke forstå, at DSB ikke valgte nogle velkendte tog i stedet for et helt nyt og uafprøvet tog hos Alsaldo Breda.

»Det har taget så lang tid at få dem leveret og gjort klar, at man vel har lært ikke at købe noget af de italienere,« smiler Gert Bisgaard.

DSB starter forsigtigt ud med dobbeltturen mellem Aarhus og Esbjerg. Fra august er det planen med flere dobbeltture mellem Aarhus og Esbjerg samt Aarhus og Aalborg, meddeler DSB.

På perronen på Aarhus H gør togfører Henrik Lund klar til at fløjte til afgang. Hvad er ifølge ham fordelene ved det nye IC4-tog?

»Det er bl.a. de lave gulve ved indstigningen,« siger han og peger på gulvet, der skyder sig forsigtigt helt frem til perronen, så man kan gå lige ind frem for at skulle op af trin.

»Så er det de gode sæder med god benplads og med stikdåser mellem sæderne frem for oppe i loftet. Og endelig er det de nye flex-arealer, hvor der er plads til at stille barnevogne og cykler. De er virkelig smarte,« når togføreren at fortælle, inden han fløjter afgang og springer på toget, der ruller ud af perron 4 fuldstændigt på minuttet.