Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


IC4-tog kører igen af skinnerne

-arkiv- ILL. TIL RB-PLUS HISTORIE DER UDSENDES TORSDAG MORGEN. Endnu en forsinkelse af leveringen af IC4- togene. BV: -Arkiv- Ill til RB 27.02.2012 16:48 Partier skal drøfte Plan B for IC4-tog BV.: IC 4 tog står stille, taget ud af drift onsdag den 16. november. Et stort antal af de forkætrede tog ses her på baneområdet i Århus -mens man diskuterer deres videre skæbne eller finder en løsning på bremseproblemet. Oprindelig blev de strømlinede italienske diesel-tog indkøbt af Poul Nyrup Rasmussen, men har siden været en hovedpine for skiftende transportministre gennem VKOs regeringstid. (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2011). (Foto: CLAUS FISKER/Scanpix 2012)
Foto: CLAUS FISKER/Scanpix Denmark

IC4-tog kører igen af skinnerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De togrejsendes og DSBs mareridt fortsætter. Den seneste tidsplan skrider. IC4 leveres ikke til tiden.

IC4-togene, der skulle være en væsentlig del af køreplanen fra Aarhus H. og Skanderborg, er igen kørt af skinnerne.

De 84 IC4-tog, der efter planen skulle rulle mellem København og Aalborg, var planlagt til at blive afleveret til DSB i slutningen af september. Men DSB manglede i følge den seneste statusrapport, som Folketingets Transportudvalg har modtaget, fortsat 20 tog, skriver Ritzau.

Der er tale om, at endnu en tidsplan skrider for de italienske skandaletog, der efterhånden har kostet skatteyderne milliarder af kroner. Den samlede forsinkelser er mere end seks år.

Facit er samtidig lige nu, at DSB kun otte togsæt af de 50, som DSB har modtaget, kører på skinner: på regionalstrækninger. IC4-togene er endnu ikke gearet til at tage presset på de store hovedårer mellem Aarhus Aalborg.

Derfor har DSB indsat gammelt materiel som erstatning for IC4-togene, hvilket giver elendig service til de togrejsende.