Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Import af træflis møder kritik

Træflis, der losses på havnen, ligger i en stor bunke - og køres til kraftværk i Randers, stinker. Det vil det gøre i fem år!
Foto: Axel Schütt

Import af træflis møder kritik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

De store mængder træflis, der har giver lugtgener i Aarhus, får hårde ord med på landevejen.

Det skulle være så grønt og miljørigtigt at fyre med træflis og biomasse i stedet for kul. Men træflisen, der importeres fra Ghana via Aarhus til kraftværket i Randers får hårde ord med på landevejen. Blandt andet fordi, transporten af en enkelt en skibsladning træflis fra Aarhus til Randers kræver omkring 500 lastvognstog.

Århus Stiftstidende fortalte lørdag, hvordan masser af beboere følte ubehag ved lugten fra træflisen, der sejles til Aarhus - og derefter transporteres videre til 40.000 fjernvarme og elforbrugere i Randers. Beboerne er uforstående overfor, at Aarhus Havn skal være mellemled til gene for midtbyen.

Miljøeksperter forstår heller ikke, at der skulle være en god, grøn forretning for energiselskabet Verdo i Randers, når det over fem år importerer det udtjente gummitræ fra Ghana til Aarhus - i alt omkring 450.000 tons flis. Men Verdo har til en samlet pris på 375 mio. kr. for et indkøb på 750.000 ton angiveligt gjort en god forretning.

»Det er stærkt problematisk, at 40.000 østjyder får fjernvarme lavet af gummitræ fra Ghana. For det vil gå ud over miljøet og naturen i de ulande, hvor træet kommer fra,« siger direktør Thomas Færgemann fra tænketanken Concito til Politiken.

Hos energiselskabet Verdo regner man sig frem til, at CO2-regnskabet med ghanesisk gummiflis er en gevinst for miljøet, frem for man brugte de gammeldags kul - og uagtet, at en skibsladning på 15.000 ton flis skal fragtes fra Aarhus til kraftvarmeværket i Randers på omkring 500 lastvognstog.

»Hvis vi sammenligner afbrændingen af træflis med afbrændingen af kul, så koster transporten 4,9 procent af besparelsen i CO2-udledningen,« fortæller Benny Corneliussen, der er ansvarlig for handel med biomasse hos Verdo, til Randers Amts Avis.

Han siger, at landevejstransporten fra Aarhus til Randers koster omkring 0,17 procent af energien og dermed kun har marginal betydning.

Samtidig mener han, at 30-35 gamle, udtjente gummitræer tidligere blot blev brændt af i Ghana, hvorefter der blev plantet nye. Nu bruges træerne altså som fjernvarme til blandt andre randrusianerne.