Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


It-ekspert: Signalsystem til tog kan blive Danmarks dyreste it-skandale

Føljetonen om Banedanmarks nye signalsystem er godt i gang med at udvikle sig til danmarkshistoriens dyreste it-skandale, mener den århusianske it-ekspert, Preben Mejer. Foto: Scanpix / Martin Dam Kristensen

It-ekspert: Signalsystem til tog kan blive Danmarks dyreste it-skandale

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmarks nye signalsystem er alt for stort og komplekst, lyder det fra it-ekspert Preben Mejer.

AARHUS: Danmarks hidtil dyreste it-skandale er sandsynligvis på vej, mener it-ekspert Preben Mejer, som han skrev i en blog på Stiften..dk i starten af februar.

Det drejer sig om Banedanmarks nye signalsystem, 'Signalprogrammet', der er op til tre år forsinket og allerede har kostet 4 milliarder kroner mere end oprindelig forudsagt.

- Vi har jo en lind strøm af alt fra Amanda (Arbejdsformidlingens fejlslagne it-system, red.) til Skats inddrivningssystem og politi-systemet, som måtte opgives, så det her følger jo bare trop og kommer ind i den række her, siger Preben Mejer til DR Østjylland.

Han er medstifter af it-firmaet Innovation Lab i Aarhus og som var med til at starte TDC Internet op i 2001. Den århusianske it-ekspert siger, at 'Signalprogrammet' er alt for stort og komplekst - og ingen andre lande har før os indført det i hele nationen.

Preben Mejer mener desuden, at den truende skandale til 20 milliarder kroner kunne have været undgået.

- Den generelle anbefaling for it-systemer, som kommer fra en 20 år gammel rapport, er, at man skal starte småt og få skidtet til at virke og så bygge ud derfra.

Direktør for Banedanmarks Signalprogram Jan Erik Schneider-Tilli siger, at man faktisk har nogle prøvestrækninger for at finde fejl, inden man ruller ud i stor skala.

- Hvis vi der oplever produkter, som ikke kan det, de skal ifølge kontrakten, har vi mulighed for at stoppe samarbejdet med leverandøren på det punkt, fortæller han til DR Østjylland.

Han mener ikke, at der er tale om en it-skandale, selvom systemet er blevet både forsinket og langt dyrere. Om det kan blive aktuelt at droppe hele det nye signalsystem, tør Banedanmark-direktøren ikke sige.

- Det er jeg jo ikke den rette til at svare på. Jeg er sat til at eksekvere en opgave, og det jo selvfølgelig mine ejere, politikerne, der bestemmer det i sidste ende, siger Jan Erik Schneider-Tilli.

Kilde: DR Østjylland

Fremtidens bilproducent laver ikke biler, men designer af total-oplevelsen