Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Jernbaneplaner får familier til at skippe huset

Vælger politikerne den midterste linjeføring, vil banen komme til at gå få meter bag Lasse Jensen, der bor i Solbjerg Hovedgade. Familien har fået tilbudt fremrykket ekspropriation, men pilen peger i retning af et nej. Foto: Axel Schütt

Jernbaneplaner får familier til at skippe huset

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ved Solbjerg har Banedanmark indtil videre udbetalt knap 20 mio. kr. i såkaldte fremrykkede ekspropriationer. Seks familier er flyttet.

ØSTJYLLAND: Selv om ingen endnu aner, hvor en eventuelt ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård vil komme til at gå, har Banedanmark allerede købt de første familier ud af deres hus.

19.519.000 kr. har Banedanmark indtil videre brugt på at købe seks huse eller ejendomme i eller ved Solbjerg, kan Århus Stiftstidende oplyse. Og flere opkøb er på vej.

Også selv om der stadig er tre linieføringer i spil.

Hvordan hænger det sammen med, at det altså endnu ikke er besluttet, hvor jernbanen skal bygges? Ja, om den overhovedet skal bygges. Som avisen skrev forleden, er finansieringen indtil videre forsvundet.

Ifølge Betina S. Lose, sektionschef i Banedanmark, er der mening med det hele.

- Politikerne bag forliget om Togfonden, som strækningen Hasselager-Hovedgaard er en del af, fik i sin tid fik indføjet i loven, at potentielt berørte borgere skal have størst mulig tryghed. Derfor har Banedanmark fået mulighed for at forekspropriere et antal ejendomme allerede i projekteringsfasen, forklarer hun.

Samme strategi har Banedanmark brugt andre steder i forbindelse jernbaneprojekter i Togfonden. Eksempelvis den planlagte togbro over Vejle Fjord. Selv om broen er udskudt, har staten allerede overtaget ejendomme i området for 67,3 mio. kr.

Få nu den linjeføring på plads ved Solbjerg
Tre kriterier
Tre kriterier skal være opfyldt for at få en fremrykket ekspropriation i forbindelse med en ny banelinje.
  • Der skal være "særlige tilfælde" som for eksempel skilsmisse, sygdom, alder eller andre sociale åsager.
  • Jernbanen skal være "særligt indgribende". Det betyder i praksis, at ens bolig nærmest skal blive ramt af linieføringen.
  • Det tredje kriterium er, at ens bolig ikke ville kunne sælges på normale vilkår. Altså skal linieføringen gøre ens bolig nærmest usælgelig.

Alle tre kriterier skal være opfyldt for, at Banedanmark kan overtage ejendommene før de "almindelige" ekspropriationer.

Kilde: Banedanmark

"En rigtig, rigtig god ting"

En af de borgere, som nu er flyttet på grund af de østjyske baneplaner, er Anders Andersen, som tidligere boede på Trolddalsvej 4 i Solbjerg.

Banedanmark købte hans hus, som ligger tæt på den midterste af de tre mulige linieføringer.

- Vi var i en skilsmissesituation, og vi kunne ikke sælge huset, når der muligvis skal gå en jernbane tæt på, så vi valgte at lade Banedanmark købe huset, siger Anders Andersen.

Han var glad for Banedanmarks tilbud.

- For os var det en rigtig, rigtig god ting, for ellers ville vi have været låst fast, siger han.

Ejerne fik ikke helt det, de havde ønsket sig, for boligen.

- Vi havde huset til salg for fire-fem år siden, og vi fik det, vi dengang havde det til salg for. Det er måske godt nok, siger Anders Andersen.

Er han personligt glad for udviklingen, undrer han sig på skatteborgernes vegne over, at Banedanmark opkøber huse, inden der er truffet beslutning om, hvor jernbanen skal gå.

- Der må være nogen, som sælger deres hus uden at der kommer en bane på stedet. Det må da være dyrt for skatteborgerne, siger han.

Selv om en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgaard ikke er vedtaget endnu, er de første for-ekspropriationer alligevel foretaget. Lasse J. har fået tilbuddet og tæller på kanpper. 
Foto: Axel Schütt
Denne dejlige ejendom på Nordvejen ved Solbjerg står tom i dag. Banedanmark har købt den, fordi der måske kommer til at gå en toglinje tæt på. De tidligere ejere er forlængst flyttet. Foto: Axel Schütt

Tomme huse udlejes

Betina S. Lose, sektionschef i Banedanmark, mener ikke, at skatteborgerne står til at få en stor regning.

- Når den endelige linieføring mellem Hasselager og Hovedgård er fundet, vil der være et antal ejendomme, som er eksproprieret, selv om der ikke kommer til at gå en jernbane i nærheden. Dem sælger Banedanmark efterfølgende på markedsvilkår.

Men de kan vel tabe voldsomt i værdi, hvis de kommer til at stå tomme så lang tid, at de forfalder?

- Ja, det er jo så det. Det kan blive et problem, siger Betina S. Lose.

Hun tilføjer, at Banedanmark så vidt muligt udlejer de eksproprierede huse.

Anders Andersen fra Solbjerg fik da også tilbud om at bo til leje i sit eget hus efter salget.

- Det ønskede jeg så ikke, forklarer han.

I dag bor der andre folk til leje i det hus, Anders Andersens tidligere ejede i Solbjerg.

Nogle tæller på knapper

I Solbjerg bor der også en del mennesker, som har fået at vide, at de kan få en fremrykket ekspropriation, hvis de ønsker det. De tæller på knapper i øjeblikket.

En af dem er Lasse Jensen, som bor i Solbjerg Hovedgade.

Hvis politikerne vælger den midterste linieføring, kommer den nye bane til at gå et eller andet sted mellem hans terrasse og hans haveskur bagerst i haven.

- Vi hørte om andre, der havde fået et godt tilbud om fremrykket ekspropriation fra Banedanmark, og det gjorde da, at tanken om at afhænde huset dukkede op, siger Lasse Jensen.

- Men pilen peger i retning af, at vi bliver boende. For det første kan vi godt lide at bo her, og for det andet er det jo langt fra sikkert, at banen kommer til at gå i vores baghave. Og skulle det endelig ske, kommer banen nok først om mange år, siger Lasse Jensen.