Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kreativitet handler om at skabe


Kreativitet handler om at skabe

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Første hovednavn på Creativity World Forum 2017 er den verdensførende grafiske designguru, Stefan Sagmeister. For ham handler kreativitet om at eksperimentere, fejle og skabe frem for at tænke. Vi har sammensat et Sagmeister-mindset, der klæder dig på til at gøre det samme.

Den årligt tilbagevendende konference Creativity World Forum (CWF) er et verdensomspændende samlingspunkt for kreative hoveder, fantastiske idéer og innovative løsninger, der har til formål at sætte gang i en bedre fremtid. Og til november 2017 afholdes konferencen for første gang i Danmark.
Stor rampe på Godsbanen: Nu mangler der bare sne

Det sker 1.-2. november i Aarhus. Programmets mange keynote-speaks og kreative breakout-sessions bliver bredt ud over byens største kulturelle platforme som Musikhuset, Dokk1 og Godsbanen således, at hele byen bliver aktiveret. Og aktiveret bliver byen - det forventes, at mere end 2.000 mennesker fra hele verden kommer til.

Det handler om at skabe

Teamet bag Creativity World Forum tæller kulturentreprenøren Martin Thim, det innovate konsulenthus House of Holmberg og kulturbureauet Culture Works, der sammen løfter opgaven på vegne af Kulturhovedstad 2017.

Holdet bag er nu i fuld gang med at lukke aftaler med de største danske og internationale navne, der skal tale på konferencen. Det første store navn på plakaten er den østrigske designguru, Stefan Sagmeister.

Foruden at drive det succesfulde designbureau 'Sagmeister & Walsh' i New York har han skrevet bøger om design, vundet flere grammy-awards for sine LP designs, arbejdet sammen med store kunstnere som The Rolling Stones, Lou Reed og Jay Z, og ikke mindst holdt oplæg om design over hele verden.

Det er faktisk ikke forkert at mene, at Stefan Sagmeister er én af verdens førende grafiske designere. Og hvad gør ham så berettiget til den titel?

Efter flere måneders research på kreativitet i forbindelse med Creativity World Forum tør vi godt komme med et bud: Fordi han skaber.

Som Adrian Fey, kreativ direktør i Culture Works, siger:

»Vi startede det her projekt ud med at undersøge, hvordan folk opfattede kreativitet. På tværs af alle aldersgrupper, uddannelsesniveau, beskæftigelse og nationalitet nævnte cirka 80 procent af de adspurgte, at kreativitet først og fremmest handlede om at skabe noget og derigennem bidrage til samtiden. De kreative tanker kan altså være nok så gode, sjove og skæve, men følger du dem ikke op med kvalificeret handling, falder de til jorden. Det er Stefan Sagmeister det positive eksempel på.«

Sagmeister's mindset

I anledning af Stefan Sagmeisters tilstedeværelse på Creativity World Forum 2017 er vi dykket ned i designguruens tanker, analyseret en smule på dem og sat dem sammen i et mini-mindset, som kan danne grundlag for dit eget arbejde med kreativitet - hvis du altså tør at gå den kreative planke ud.

1: Hold fri hver syvende år

Vi starter med det mest banebrydende. Det som Sagmeister kalder for 'Every Seven Year Sabbatical'. Og det indebærer lige præcis, hvad du tror, det gør: Seks arbejdsår bør altid følges op med et helt års ferie.

Det var under en gæsteforelæsning på Cranbook Academy efter mange års hårdt arbejde i bureauverdenen, at Stefan Sagmeister genoplevede de studerendes eksperimenterende tilgang til designfaget. Det fik ham til at indse, at alle - studerende såvel som professionelle - burde frigøre tid til at eksperimentere og nytænke, hvis vi fortsat skal innovere vores verden. Og det gjorde han så.

Hver syvende år i Stefan Sagmeisters kalender er fyldt med rejser og designrelaterede aktiviteter, men absolut intet arbejde for kunder. 2016 er faktisk et sabbatical year. Lige nu er Stefan Sagmeister på gennemrejse i Mexico.

2: Gør noget eller kom videre

»Complaining is stupid. Either act or forget.«

Sådan lyder ét af de mest kendte citater fra Stefan Sagmeister. Det kan virke en smule unuanceret, når du læser det alene, men holdt sammen med indsigt i mennesket bag giver det mening. Alene på baggrund denne artikel giver det måske allerede mening for dig også.

Essensen i citatet fører igen tilbage til opfattelsen af kreativitet. Det handler om at skabe noget. Og for at skabe må du reagere, rykke på tingene og få noget for hånden.

Tag for eksempel den højaktuelle SoMe kampagne 'Pins Won't Save the World', som er Sagmeister & Walshs egen lille smedekampagne imod USAs kommende præsident, Donald Trump. Grafisk materiale og produkter som indkøbsnet, der alt sammen fremstiller Donald Trump i en humoristisk, karikeret udgave af sig selv.

Måske vandt han valget, men Sagmeister & Walsh vandt også. Kæmpe stigning i antal følgere på de sociale medier, brandingværdi og nye leads.

3. Omfavn dine fejl så meget som muligt

Kreativitet handler altså om at skabe frem for at tænke. Og når du skaber, fejler du helt naturligt engang imellem. Det skal du faktisk, hvis du vil innovere.

Det er også det, som den sidste del af det her Sagmeister mindset handler om. At turde at fejle. Som Stefan Sagmeister siger:

»Det er meget vigtigt at omfavne sine fejl og til at gøre en masse ting - så mange ting som muligt - med så lidt frygt som muligt. Det er meget, meget bedre at prøve en masse skidt af, end at overtænke tingene og aldrig gøre det.«

Husk lige på det, næste gang du overvejer din markedsstrategi, produktudvikling med dertilhørende KPI'er.