Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Legeplads forvandlet til læringsplads

Egebakkeskolen i Brabrand har lavet nyt udendørs læringsmiljø. Det bliver indviet fredag formiddag. Vi snakker med skoleleder Lisbeth Rasmussen mens eleverne er i gang i de nye læringsmiljøer.
Foto: Axel Schütt

Legeplads forvandlet til læringsplads

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skole. Egebakkeskolen i Skjoldhøj rykker undervisningen udendørs.

Undervisning behøver ikke kun foregå indendøre i et klasselokale med næsen i bøgerne. Det kan ligeså godt foregå ude i det fri i forbindelse med leg og bevægelse.

Sådan er tanken bag Egebakkeskolens nye læringslegeplads, som elever og lærere har arbejdet på hele ugen.

»Vi har malet blomster med tal og bogstaver på asfalten. På den måde kan man lave regnestykker i matematik eller endelser i dansk ved at hoppe rundt på dem,« fortæller Simon Brix fra 8. klasse.

»Formålet har været at rykke undervisningen udenfor, og det, synes vi, er en meget god idé. Det er godt, at vi kan komme ud at bevæge os samtidig med, at vi lærer noget,« forklarer Morten Urup Reimer, 8. klasse.

Skolen er en fri grundskole som har eksisteret siden 1995.

Ugen igennem har skolens 200 elever været involveret i projektet med at lave udearealerne om, og det har været sjovt, selv om vejret ikke helt har været på skolens side.

»Vi har tit emneuge, men den her har været anderledes, for den kan alle få glæde af fremover,« siger Marco Bocari Frøkjær-Jensen, 8. klasse.

De tre store elever giver en rundvisning på legepladsen sammen med fire mindre elever fra 2. klasse, som de er venskabsklasse med.

»På skolen er 1. og 7. klasse venskabsklasser. Det samme er 2. og 8. samt 3. og 9. klasse. Hver elev i klassen har sin egen personlige ven, så alle kommer til at kende alle. Det er ikke kun de små børn, som synes, det er rart. Vi oplever, at de store tager ansvar og tager de små med,« forklarer skoleleder Lisbeth Rasmussen.

I løbet af emneugen har venskabsklasserne arbejdet tæt sammen om projekterne, så båndene er blevet knyttet tættere.

Fremover kan eleverne nyde skolehavens blomster og drivhus i en runding af bøgetræer, spille på et stort instrument i skolegården og følge farveslangen rundt i skolegården, mens de løser forskellige opgaver.

»Ideen med udearealerne er, at man lærer, mens man leger og på den måde flyder leg og læring sammen,« siger skoleleder Lisbeth Rasmussen.