Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Letbane-byggeri i gang i 2013

Dette tog er sidste nye teknologi og kan ifølge kommunen bruges til en letbane Odder-Århus-Skejby-Hornslet-Grenaa. På strøm og som sporvogn inde i byen. Den multinationale Alstom-koncern er ved at levere første sending til den tyske by Kassel. Foto: Alstom

Letbane-byggeri i gang i 2013

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Næste år går arbejdet med den 105 kilometer lange letbane-strækning i gang.

I den første halvdel af 2013 går de første anlæg af letbanen i Aarhus i gang.

Det gælder en bro i banegraven, der skal bringe toget fra Odderbanen over de andre spor og ind til Aarhus H.

Desuden den bro, der skal sende sporene hen over Egådalen og Djursland-motorvejen.

Der skal også rejses en række elmaster på den 105 kilometer lange strækning mellem Odder og Grenaa. De nye letbanetog skal nemlig køre på elektricitet på hele strækningen.

Det var ellers den oprindelige plan, at letbanen kun skulle køre på el på den nye strækning gennem Aarhus. Ude på landet skulle den slå over til gammeldags dieseldrift.