Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Kommunen: Letbanen skal samle flest mulige op

Luise Pape Rydal er chef for Center for Byudvikling og Mobilitet. Hun forklarer her hvorfor letbanens etape to krydser to indfaldsveje, som den gør i hovedforslaget. Pressefoto

Kommunen: Letbanen skal samle flest mulige op

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er en idé med hovedrutens forslag om en letbane, der skal krydse fra den ene indfaldsvej til den anden, forklarer centerchef i Teknik og Miljø.

Letbanens anden etape krydser i hovedforslaget fra den ene indfaldsvej til den anden. Fra Viborgvej til Silkeborgvej. Det forlænger ruten og gør letbanen langsom og mindre brugbar og attraktiv, mener kritikere.

I kommunens Center for Byudvikling og Mobilitet, forklarer centerchef Luise Pape Rydahl, hvorfor man i hovedforslaget til anden etape netop foreslår ruten, der ses på kortet i bunden af denne artikel:

- Det er fordi, vi med ruten har fokus på, hvor der er byudvikling, fordi letbanen skal understøtte fortætningen af byen. Banen går forbi amtssygehus-grunden, hvor der skal bygges boliger og forbi Bispehaven, som der arbejdes på noget planlægning om at udvikle med en helhedsplan, der ikke er besluttet endnu. Og ruten går gennem Gellerup for at understøtte helhedsplanen. Dermed skal letbanen også være med til at give de udsatte boligområder et løft, forklarer Luise Pape Rydahl.

Byg en letbanering i stedet

Flere kunder

Hun tilføjer, at hovedforslagets linjeføring også er lagt for at samle så stort et kundegrundlag som muligt.

- Det er rigtigt, at letbanen kunne komme hurtigere til og fra midtbyen via Silkeborgvej, men så ville den ikke komme omkring Bispehaven og Hasle Torv, hvor der bor mange mennesker. Men det er jo i sidste ende en afvejning, hvor den skal gå.

Ifølge Luise Pape Rydahl forholder forvaltningen sig til alle de høringssvar, der kom i en forhøring sidste år. Og man vil over for Aarhus Byråd snart komme med en indstilling, der anbefaler hvilken hovedrute og hvilke alternative ruter, der skal undersøges nærmere.

Alternativer undersøges

Hvilke er det ? Vil I f.eks. undersøge ruter, der alene går via Viborgvej eller Silkeborgvej?

- Jeg kan ikke tage forskud på byrådsindstillingen, svarer centerchefen.

Kritikere mener, at det ikke hjælper på mobiliteten på indfaldsvejene, når etape 2 skal krydse så meget?

- Det er fuldstændigt rigtigt, at turen vil tage længere tid end den direkte rute ad f.eks. Silkeborgvej. Men med hovedruten er der så andre, der kan komme hurtigere frem, f.eks. fra Bispehaven. Samtidig får en letbane så stor komfort, at borgerene måske vælger den uanset at det tager lidt længere, siger Luise Pape Rydahl.

Der er et forslag om en rute via Banegraven og Søren Frichs Vej. Vil I også undersøge den?

- Det tager vi snart stilling til i en samlet vurdering af de alternativer, vi vil undersøge.

Klik på kortet for at se det i stor størrelse.