Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Man tager 810.000 liter beton

Den nye Ringvejsbro støbes i ét hug. Projektleder Helle Svantemann viser frem.
Foto: Axel Schütt

Man tager 810.000 liter beton

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Støbningen af den nye bro på Viby Ringvej foregik over 18 timer.

Det støvede ekstra ved Viby Ringvej i går. Her kørte betonbiler i rutefart fra torsdag morgen kl. 03 til torsdag aften ved 21-tiden med beton til to betonkanoner, der skulle føde støbearbejdet med den nye ringvejsbro.

Ringvejen skal føres over motorvejen, der skal løbe ind i Åhavevej, og nu var tiden så kommet til at støbe selve broen.

For eksempel står en generator tændt under broen - blot som reserve, hvis hovedstrømmen går. For intet må overlades til tilfældighederne, når først betonkanonerne kører.

»Det hele skal bare fungere, fordi vi støber hele broen i én arbejdsgang uden pause for at undgå støbeskel. Dermed binder betonen bedre sammen, og broen får en bedre styrke,« forklarer Helle Svantemann.

Derfor havde de i alt 40 brobyggere fra firmaet Arkil travlt med at holde gang i betonkanonerne og vibrere betonen ned mellem de i alt 150 tons armeringsjern, der er bundet sammen i et tæt net. Andre var i gang med skovle for at sikre beton nok under det »strygejern«, som er en bjælkevibrator, der trækkes hen over broen, der støbes med en fin blød hældning. I retning mod motorvejen laves ved kanten en rund bue, som støbefolk har travlt med at håndpudse.

»Det er kommunens arkitekter, der har tegnet den flotte bue, for at gøre broen æstetisk mere flot end hvis det var en lige kant,« fortæller Helle Svantemann.

I alt bruges 810.000 liter beton til broen, som kommer fra firmaet Unicon i Risskov. Herfra har man også leveret en laboratorievogn og mand, som løbende tjekker om beton er, som den skal være.

Broen ventes endeligt færdig 1. september. Men den kan først tages endeligt i brug til efteråret, efter at Ringvejen er blevet hævet på begge sider. Det vil ske i september eller oktober, hvor trafikken skal lukkes i en hel weekend.