Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Max Mols sejler konkurrenten agterud

»Max Mols«: Scorer mange point på sin hurtige sejlads

Max Mols sejler konkurrenten agterud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mols-Linien vinder på tid, men for den rejsende, der ikke har travlt, er Kattegat-rutens katamaranfærge et charmerende bekendtskab.

For en uge siden fik Mols-Linien pludselig brudt sit monopol på sejlads med hurtigfærger mellem Aarhus og Sjælland.

Da fik det tyske rederi FRS, der ejer Kattegat-ruten, endelig Naturstyrelsens tilladelse til at indsætte katamaranfærgen »Dolphin Jet« mellem Aarhus og Kalundborg.

Århus Stiftstidende har testet begge færger, og konklusionen er klar:

Mols-Linien behøver ikke frygte, at Kattegat-ruten går på strandhugst blandt den del af kunderne, der ikke rejser for sjov: Erhvervskunderne for hvem, tid er penge. For Mols-Linien kan stadig prale af at være »Den hurtigste vej mellem Jylland og Sjælland«.

Sejlturen med »Dolphin Jet« til Kalundborg tager hele to timer, mens »Max Mols« kan drøne over bølgerne på 70 minutter.

Som trafikken var i torsdags, tog det avisens udsendte 50 minutter at køre fra Kalundborg til Holbæk. Her, hvor Holbæk-motorvejen begynder, anslog gps'en, at vi ville stå på Rådhuspladsen i København 40 minutter senere.

Altså ville turen Aarhus København med Kattegat-ruten tage ikke-imponerende tre timer og 30 minutter. Sådan cirka samme transporttid, som hvis man bliver i bilen hele vejen og kører over Storebæltsbroen.

Vi valgte at stole på gps-en, så i stedet for at fortsætte til København drejede vi nordpå op mod Sjællands Odde, hvor Mols-Linien jo har sit sjællandske brohoved.

Hurtigløber

Den tur gjorde vi på 53 minutter, og med en sejltid på 70 minutters sejlads ville turen fra Rådhuspladsen i København hjem til Aarhus tage blot to timer og 43 minutter.

Så hvis tid er penge, er det et væsentligt argument, at der er hele 47 minutter at spare på at vælge »Max Mols« frem for »Dolphin Jet«.

Det skal dog tilføjes, at turen mellem Odden og Holbæk-motorvejen i situationer med tung trafik vil tage noget længere tid. For eksempel på dage, hvor »Max Mols« sender et fuldt lastet vogndæk ud på de noget smalle veje på Sjællands Odde.

Sådan gjorde vi
<p>Århus Stiftstidendes færgetest begyndte torsdag morgen kl. 08.30, da Kattegat-rutens »Dolphin Jet« sejlede fra Aarhus med kurs mod Kalundborg.</p>

<p>Målet var at finde ud af, hvor hurtigt man kommer fra Aarhus til København med henholsvis Mols-Linien og Kattegat-ruten.</p>

<p>Ombord var en af avisens biler med en gps, indstillet til at vise vejen til Københavns rådhus. I Kalundborg startede vi stopuret og kørte mod København. Vi standsede dog i Holbæk, som man godt kan kalde færgetrafikkens sjællandske knudepunkt, for fra Holbæk kører både Mols-Liniens og Kattegat-rutens passagerer videre mod København på samme vej: Holbækmotorvejens asfalt.</p>

<p>I Holbæk noterede vi, at turen fra Kalundborg havde taget 50 minutter og at gps?en estimerede, at vi ville ankomme på Rådhuspladsen 40 minutter senere.</p>

<p>Derefter satte vi igen stopuret i gang og kørte op til Mols-Liniens færgeleje på Sjællands Odde, hvor vi ankom 53 minutter senere og satte os til at vente på »Max Mols.« afgang kl. 14.30.</p>

<p>Den samlede rejsetid på de to ruter er fundet ved at lægge sejltider, køretider og gps-estimatet Holbæk-København sammen. Den inkluderer ikke den tid, man venter på at komme ombord.</p>