Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Mejlgade er ved at blive kvalt i cykler

I Mejlgade sker der masser af mindre alvorlige uheld. Her forsøger en bilist trods begrænsede oversigtforhold at svinge sikkert ud på gaden. Foto: Axel Schütt

Mejlgade er ved at blive kvalt i cykler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

10.000 cyklister. Hver dag. Så mange bruger Mejlgade. Men nu er gaden ved at blive kvalt i sin egen succes. En ny kampagne skal få cyklisterne til at tage mere hensyn.

AARHUS: En række droneoptagelser har bekræftet den mistanke, som Aarhus Kommune havde i forvejen: Alt for mange cyklister kører alt for stærkt i byens mest befærdede cykelgade, Mejlgade.

Ved hjælp af droneoptagelser har kommunen lavet data på hver enkelt cyklist i gaden i en periode. Facit er, at nogle kører endda meget hurtigt.

- Vi kan se, at der er en række cyklister, der kører over både 30 og 35 kilometer i timen i gaden. De skræmmer både fodgængere og andre cyklister, siger kommunens cykelekspert, Pablo Celis.

Ofte sker der sammenstød.

- Mejlgade er ikke et sted, hvor folk kommer ud for alvorlige ulykker med politi og ambulancer involveret. Men vi får rapporter om, at der dagligt sker flere mindre uheld. Cyklister kører ind i fodgængere eller cyklister kører ind i andre cyklister og ryger af cyklen, siger Pablo Celis.

Ups, flere cykler

Det er farligt at cykle i Mejlgade. En ny kampagne skal få folk til at cykle langsommere - og de parkerede biler væk. På ønskesedlen står bærende billede af cyklister i farlig situation samt måske foto af en af de mange ulovligt parkerede biler + voxpop. 
Foto: Axel Schütt
- De kører som bøller her i Mejlgade. Flere gange har jeg oplevet at blive overhalet indenom, forklarede 70-årige Anne-Marie fra Frederiksbjerg. Foto: Axel Schütt

Ramt af egen succes

Problemet er, mener Pablo Celis, at en del cyklister kører med stort set samme hastighed i byen og på landet.

- Jeg synes generelt, at cyklisternes hastighed er for høj i Mejlgade, og det gælder ikke kun dem, der kører 35 eller 30 kilometer i timen. Også dem, der kører 25 km/t kan godt sætte hastigheden lidt ned, synes jeg. Et par og 20 kilometer i timen er en mere passende hastighed i gaden.

Problemet er også, at antallet af cyklister, der bruger gaden, er steget eksplosivt, siden Aarhus Kommune i 2011 indrettede gaden som Danmarks første cykelgade.

Dengang brugte kun halvt så mange cyklister gaden som i dag. I gennemsnit cykler der nu 10.000 mennesker gennem gaden hver dag.

- Man kan sige, at vi er blevet ramt af vores egen succes. Der er simpelthen rigtig, rigtig mange cyklister, der bruger Mejlgade i dag. Når der samtidig er blevet mere udeservering i gaden, betyder det, at der især om sommeren er en del fodgængere, som krydser gaden. Det skal jo næsten give problemer, hvis ikke cyklisterne afpasser farten, siger Pablo Celis.

Det er farligt at cykle i Mejlgade. En ny kampagne skal få folk til at cykle langsommere - og de parkerede biler væk. På ønskesedlen står bærende billede af cyklister i farlig situation samt måske foto af en af de mange ulovligt parkerede biler + voxpop. 
Foto: Axel Schütt
Hurtige og langsomme cyklister mødes i Mejlgade, og det giver ofte problemer. De to cyklister på billedet kørte dog begge hensynsfuldt. Foto: Axel Schütt

Droneoptagelserne viste også andre ting: For det første holder der masser af biler ulovligt parkeret i gaden.

- De snupper måske en meter af vejarealet og skaber farlige flaskehalse, siger Pablo Celis.

For det andet kører bilisterne pænt, når de kører i gaden.

- Droneoptagelserne viser, at bilisterne kører næsten eksemplarisk med 10-12 kilometer i timen, siger Pablo Celis.