Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Motorvej kan tage presset på Viby Torv

For at afhjælpe trafiktrængsel på Viby Torv foreslår Viby Grundejerforening, at man laver ramper til Aarhus Syd-motorvejen, hvor den går over Ravnsbjergvej. Ramperne skal kun lede ind mod Aarhus. Ikke sydpå.
Foto: Axel Schütt

Motorvej kan tage presset på Viby Torv

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Viby Grundejerforening foreslår ramper fra Ravnsbjergvej til Aarhus Syd-motorvej.

Byg et par ramper fra Ravnsbjergvej op til Aarhus Syd Motorvejen, og så skal I se løjer.

Det ligner et rent columbusæg, det forslag, Viby Grundejerforening har sendt til Aarhus Kommune.

Folk fra Stavtrup, Ormslev og andre byer syd for Aarhus kan hurtigt komme ind til byen. Og bilister og beboere vil få et betydeligt mere fredeligt Viby Torv end det, de kender i dag.

»Store dele af døgnet er trafikken på Viby Torv på randen af sammenbrud. Dette er forstærket meget efter, at kommunen har reduceret den gennemkørende trafik på kystvejsstrækningen,« skriver Viby Grundejerforenings formand og næstformand, Jan Sillesen og Jess Abildskou, i et brev til Aarhus Kommune.

Til- og afkørselsramperne skal kun etableres i retning mod Aarhus. På den måde kan bilister undgå turen ind ad Skanderborgvej til det betrængte Viby Torv, når de skal videre gennem byen.

At Viby Grundejerforening faktisk har fundet frem til noget, der ligner de vises sten, understøttes af, at forslaget faktisk findes i en trafikrapport, lavet af Aarhus Kommune.

Dog i en noget mere forkromet og derfor temmelig dyr form.

Rapporten hedder »Trafik i Aarhus 2030 - udfordringer og muligheder«. Den er lige nu under politisk behandling og beskriver, hvordan Aarhus Kommune kan løse sine problemer med bilkøer og almindelig trængsel på vejnettet.

I modsætning til Viby Grundejerforening vil kommunen også have til- og frakørselsramper i den sydgående retning. Grundejerforeningen kan nøjes med ramper i retning mod Aarhus.

Men kan man køre både ind til Aarhus og sydpå mod Horsens, Vejle og grænsen, så vil adgangen til motorvejen sende flere biler ind på Ravnsbjergvej, end den tosporede vej kan rumme.

I Aarhus Kommunes forslag bliver det derfor nødvendigt at udvide Ravnsbjergvej fra to til fire spor. Og så kommer projektet til at koste så meget som 105 millioner kr. I hvert fald ifølge »Trafik i Aarhus 2030«.