Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nu kobles Odderbanen og Grenåbanen sammen

Ny trafikaftale afsætter 140 millioner kr. til at erstatte Odderbanens Y-tog med moderne Desirotog. Den type, der i dag betjener Grenåbanen.

Nu kobles Odderbanen og Grenåbanen sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ny trafikaftale sikrer samdrift mellem Grenåbanen og Odderbanen. I aftalen er der også penge til at elektrificere Grenåbanen.

Den nye aftale om kollektiv trafik, indgået mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti, betyder, at Odderbanen og Grenåbanen endelig kan kobles sammen.

Desuden kan Odderbanens 40 år gamle Y-tog sendes på togmuseum.

Forligspartnerne er enige om at afsætte 140 millioner kr. til indkøb af fire Desirotog til Odder-Grenåbanen.

Sporforbindelsen mellem de to jernbaner er allerede etableret på Aarhus H. Derfor kan banerne kobles sammen, når de fire nye Desirotog er anskaffet.

»Parterne er enige om, at der bør skabes samdrift mellem Grenåbanen og Odderbanen, således at Odderbanen kan betjenes med nye tog frem til letbanen åbner i 2016,« står der i forligsteksten.

Når letbanen ruller i 2016, bliver det på en elektrificeret grenåbane.

Forligsparterne er nemlig enige om, at den rigtige driftsøkonomiske løsning for Aarhus Letbane er en elektrificering af Grenåbanen.

Den sikrer, at Aarhus Letbane kan indkøbe afprøvet standardmateriel til hele letbanen.

Desuden har forligsparterne noteret sig, at elektrificering af Grenåbanen minimerer letbanens driftsomkostninger.

Derfor er parterne enige om at reservere 100 millioner kr. til at dække omkostningerne til elektrificeringen.

Odderbanen skal også elektrificeres. Men ikke for statslige penge.

»Parterne noterer sig, at elektrificering af Odderbanen forventes håndteret af Region Midtjylland og Aarhus Kommune inden for den nuværende økonomiske ramme af anlægsselskabet for Aarhus Letbane,« står der i aftalen om bedre og billigere kollektiv trafik.