Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nu må ny hurtigfærge sejle

»Dolphin Jet« må nu starte sin rutefart mellem Aarhus og Kalundborg men på skrappe vilkår. Foto: Jens Nielsen

Nu må ny hurtigfærge sejle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kattegatforbindelsen får grønt lys efter ændringer.

Efter ugers ventetid og dyre udgifter med en færge liggende stille i Aarhus Havn får det tysk-ejede rederi Kattegatruten A/S i dag myndighedernes tilladelse til at starte en færgerute med hurtigfærgen Dolphin Jet fra Aarhus til Kalundborg.


Det bekræfter Naturstyrelsen over for Århus Stiftstidende.


"Det er fantastisk. Nu kan vi komme i gang. Og vi sejler første tur fra Aarhus lørdag 21. juli kl. 08," fortæller cargo-direktør Jan Philip Eckmann fra rederiet FRS, der ejer Kattegatruten A/S.

Det er spørgsmålet om hurtigfærgens bølger og deres påvirkning af miljø og dyr, der har været vendt en ekstra gang i Naturstyrelsen og Miljøstyrelsen, og som der nu tilsyneladende er fundet en løsning på.

Rederiet får grønt lys under forudsætning af at Dolphin Jet sejler med en væsentlig lavere fart i et vigtigt naturområde og på en ændret sejlrute.


Det har Miljøstyrelsen besluttet blandt andet på baggrund af en indstilling fra Naturstyrelsen.


Hastighed sat ned


En af betingelserne for tilladelsen er, at skibet sænker sejlhastigheden, når det passerer Natura 2000-området i Kalundborg Fjord fra 36 knob til 16 knob.


Dermed vil sejladsen ikke ødelægge levesteder for marsvin i Kalundborg Fjord.


Desuden skal hurtigfærgens rute nu lægges i større afstand (3 kilometer) til Natura 2000-området, Stavns Fjord, ved Samsø, hvor der blandt andet er en koloni af sæler og mange fugle.


Konsekvensen er en lidt længere sejltid. Oprindeligt lød sejlturen på en time og 45 minutter.


"Nu lander sejltiden på to timer. Det er lidt for langt tid, men nu tester vi det," siger Jan Philip Eckmann.


Dermed vil rejsen i bil og færge fra Aarhus til København løbe op i cirka tre timer og 15 minutter med Kattegatrutens Dolphin Jet.


Konkurrenten Molslinien sejler Aarhus-Odden på 70 min, men dertil kommer små halvanden time i bil til København, så rejsen med Molslinien samlet løber op i to timer og 35 min. Ved begge færger skal tillægges ventetid på kajen før afgang.


Til sammenligning tager en biltur fra Aarhus til København omkring tre timer, hvis man kører over Storebæltsbroen.


Tidsbegrænset tilladelse


I lighed med Kystdirektoratet ønsker Naturstyrelsen også at tidsbegrænse tilladelsen til 1. oktober 2012. Inden da skal rederiet levere dokumentation for langtidseffekterne af hurtigfærgens hækbølger på kysten.


Naturstyrelsen vurderer samlet set, at sejlads frem til 1. oktober med de skærpede krav ikke vil skade naturen.