Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nyt håb for station på Odderbanen

I forslag til ny trafikplan lægger Midttrafik op til at bevare Kongsvang Station. Først skal det dog godtgøres, at det ikke bliver et problem for regulariteten, hvis letbanen fortsat skal standse i Kongsvang. Foto: Henrik Lund


Nyt håb for station på Odderbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nyt forslag til trafikplan lægger op til at bevare Kongsvang Station på Odderbanen, men kun hvis det ikke ødelægger køreplanen.

Først var Kongsvang Station dømt til lukning. Nu er der dog håb om, at den lille station - første stop efter Aarhus H - får lov til at overleve overgangen fra nærbane til letbane.

I et forslag til kollektiv trafikplan, som netop nu er i offentlig høring, bliver Kongsvang Station nemlig bevaret.

Dog på en betingelse: En åben Kongsvang Station må ikke gøre det umuligt for letbanens togførere at overholde køreplanen.

Det var også problemer med at holde køreplanen, der i 2014 betød, at Kongsvangs fremtid overhovedet kom til diskussion.

I 2012 blev Odderbanen og Grenaabanen fusioneret og nye Desirotog sat ind. Men på grund af en mere langsom døråbnings-funktion måtte Desiro-togene holde længere tid ved stationerne end de gamle tog.

Derfor kneb det med at overholde køreplanerne, og så var det, at Midttrafiks køreplanlæggerne fandt ud af, at hvis de lod toget køre gennem Kongsvang uden at standse - og gjorde det samme i Vilhelmsborg, Egelund og Assedrup i Odder Kommune - så kunne køreplanen godt overholdes.

Men det ville politikere i Regionsrådet ikke uden videre gå med til. De gav Midttrafik besked på at holde de fire stationer åbne indtil videre og lade deres fremtid indgå i trafikplanen, der tilrettelægger den kollektive trafik, når letbanen er begyndt at køre.

Det er den trafikplan, der nu er i høring. Og det er den trafikplan, der bevarer Kongsvang Station.

Et ønske, 1288 mennesker har skrevet under på på en underskrift-indsamling på nettet.

Men de skal nu ikke juble alt for højt endnu. Trafikplanlæggerne mangler nemlig stadig at finde ud af, om letbanen både kan standse i Kongsvang og overholde sin køreplan.

Ole Sørensen, gruppeleder i Bus - planlægning og udvikling i Midttrafik, forventer svar til april.

»Leverandøren af letbanen skal i gang med at simulere køretider i en computer,« siger Ole Sørensen.

Hvis computeren konkluderer, at det bliver svært at overholde køreplanen, så er det ikke nødvendigvis ensbetydende med en lukning af Kongsvang Station.

»Vi kunne investere i noget infrastruktur. Det vil typisk være en krydsningsstation, men det har vi nu ikke gjort os så mange tanker om endnu. Nu venter vi først på at få at vide, om det giver nogle udfordringer for regulariteten at holde stationen åben,« siger Ole Sørensen.

At lige præcis Kongsvang, Vilhelmsborg, Egelund og Assedrup har været udset til lukning skyldes deres beskedne størrelse. Som faktaboksen viser, er det her man generer færrest passagerer ved at lukke stationer.

Men hvad Kongsvang Station angår, så tror Aarhus Letbanes direktør, Claus Rehfeld Moshøj, på at stationen godt kan bringes op på et højere passagertal.

I hvert fald sagde han sådan i et interview med Århus Stiftstidende 8. oktober sidste år:

»Dens antal passagerer afspejler ikke potentialet. Blandt andet fordi den er svært at komme hen til,«

I interviewet slog direktøren til lyd for at udbygge Kongsvang med krydsningsspor i stedet for at nedlægge stationen.

»Kongsvang er det første sted efter Aarhus, hvor vi har mulighed for at lade togene køre forbi hinanden, og på den måde have muligheden for at genoprette trafikken ved forsinkelser,« sagde Claus Rehfeld Moshøj.

Af- og påstigninger på Odderbanen