Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nyt madmarked på Skt. Knuds Torv til sommer

Allerede til sommer indvies den første grønne del af Aarhus Central Foodmarket på Skt. Knuds Torv. Her skal ikke bare være mad, men også masser af kulturelle indspark som koncerter. Meningen er, at masser af madboder også åbner indenfor i den gamle Aarhus Hallen. PR-illustration


Nyt madmarked på Skt. Knuds Torv til sommer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Central Foodmarket er navnet på nyt ambitiøst madmarked og projekt, der skal skabe grønt liv på Skt. Knuds Torv og det gamle Aarhus Hallen. Kählers bagmand står bag.

Aarhus Hallen og Skt. Knuds Torv bliver allerede i løbet af sommeren omdannet til et madmekka både indendørs og udendørs, hvor der serveres madoplevelser i blandt andet boder på stribe. Det er Kählers fortagsomme ejer, Frantz Longhi, der i sin tid selv gik til dans i Aarhus Hallen, som skaber nyt liv i området.

Skt. Knuds Torv er - som de fleste bekendt - en sidegade til Ryesgade i enden ved Banegårdspladsen.

Aarhus Central Foodmarket skal sparke liv i den gamle Aarhus Hallen sammen med et grønt Skt. Knuds Torv med madoplevelser og events.

Ideen er at skabe et Food og Event Marked, som spiller op til Aarhus Kommunes »Smag på Aarhus« og »Aarhus 2017 - Europæisk Kulturhovedstad«. Blandt andre i samarbejde med Food Festival & Food Organisation of Denmark.

Et nyt, grønt Skt. Knuds Torv skal stå klar allerede i første halvdel af 2016. Det nye madmarked skal indvies i sommeren 2016. Fra og med Kulturhovedstad-året 2017, hvor Aarhus også er udpeget til European Region of Gastronomy, vil området stå helt færdigt med permanent madmarked under navnet »Aarhus Central Foodmarket«.

»Det skal være det centrale sted i Aarhus for nydere af god mad og spændende kulturaktiviteter,« siger Frantz Longhi.

»Tidligere optællinger fra Junior Consult viser, at Strøget fra banegården mod Skt. Clemens Bro er meget velbesøgt. Faktisk er det Danmarks mest besøgte gågade - og dermed også en stor del af fortællingen om Aarhus, når gæster kommer til byen. Og vi vil meget gerne bidrage til at udvikle ambitiøse mad- og kulturtiltag, som gør området mere attraktivt for de besøgende turister og byens egne borgere. Både de som bor her, de forretningsdrivende omkring torvet og de turister som kommer her for første gang. De skal alle få lyst til at tage del i madglæden på Aarhus nye centrale Foodmarket. Uanset om det er morgen, middag eller aften,« lyder det fra Frantz Longhi.

Omkring 15 millioner besøger Strøget hvert år.

»Vi har i Aarhus - og regionen i det hele taget - mange passionerede mennesker, som kan noget fantastisk med fødevarer. Vi ønsker, at Aarhus Foodmarket sætter scenen for at udleve de gode gastronomihistorier fra nærområdet kombineret med udefrakommende, spændende tiltag. Og krydre med et lag af kultur, hvor events og alverdens arrangementer, kan integreres til gavn for byen og dens besøgende. Derfor tænker vi også, at det centrale madmarked giver plads til iværksættere og samarbejder på tværs af konstellationer. Nye som erfarne, der har lysten og modet til at bidrage til byens udvikling. Og vi opfordrer alle interesserede og potentielle lejere, for eksempel Streetfood-boder, til at tage kontakt,« siger Frantz Longhi.

Selve madmarkedet får base både indendørs og udendørs. I bygningens stueetage, forventes indrettet fleksibelt med food-boder og mere faste madsteder. Udformningen af boderne overholder en række sikkerheds- og designkrav ligesom diversitet i den mad, markedet tilbyder indenfor og udenfor, vil blive sikret. Udenfor vil der være bænke, grønne træer og plads til blandt andet koncerter.

Både indenfor og udenfor indrettes der fleksibelt, så det centrale sted forholdsvis nemt kan transformeres til at danne ramme for arrangementer, hvor der er brug for mere plads - med eller uden stoleopstilling til f.eks. koncerter, madarrangementer, udendørs biograf og foredrag.

Som del af indretningen af det nye Aarhus Central Foodmarket etableres ny facade i stueetagen ud mod torvet, lyder det fra projektfolkene.

Facaden føres tilbage til sin oprindelige placering. Den rykkes frem til den nuværende søjlerække. Hele facaden på Aarhushal-bygningen planlægges med grønne planter for at understrege bygningens sammenhæng med det revitaliserede grønne torv.

Når vejret og årstiden tillader det, vil det indendørs tilbud også kunne trække udendørs med en række »food-satelliter«, og således lade både inden- og udendørs aktiviteter flyde sammen i et uformelt fællesskab. Herunder også muligheden for udendørs arrangementer som koncerter og udendørs biograf. Meningen er, at det kulturelle aspekt bliver tænkt ind i madmarkedet.

»Vi fornemmer stor velvilje hos Aarhus kommune til også at udvikle dette noget forsømte - men meget centrale - torv i Aarhus,« siger Frantz Longhi.