Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Nyt våben mod skyldnere er en kæmpe succes i Aarhus

Det har vist sig at være effektivt at ringe til folk, der skylder penge til det offentlige. På et år har Aarhus Kommune ringer 10 millioner kroner hjem. Foto: Kim Haugaard

Nyt våben mod skyldnere er en kæmpe succes i Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gæld

Aarhus Kommune har det seneste år benyttet sig af en ny taktik overfor borgere og virksomheder, der skylder det offentlige. Kommunen ringer til skyldnerne, og på den måde er der kommet 10 millioner kroner ekstra i kassen.

AARHUS: Grib røret - det betaler sig, lyder det nu fra Aarhus Kommune, der sender taktikken dikrete videre til landets skatteminister.

Mere end 10 millioner kroner er der nu indkrævet til kommunekassen, efter at Opkrævningen i Aarhus Kommune har ringet til borgere og virksomheder, som ikke har betalt deres regning til tiden.

Læs også: Mand skylder 173.100 kr. for busbøder

Rådmand for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad (R) opfordrer derfor skatteministeren til at tage ved lære af kommunerne. Ti millioner kroner eller 8.845 kroner i timen har medarbejdere i Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune ringet hjem siden 1. januar 2016.

- Det betaler sig at gøre en indsats. Jeg er glad for, at vores ekstra indsats giver et så kontant resultat. Det er 10 millioner, som borgerne i Aarhus kan få glæde af nu frem for at vente på at Skat vil inddrive dem, siger rådmand for Kultur og Borgerservice Rabih Azad-Ahmad.

Kommuner skal opkræve gæld på fem milliarder

Kommunen kan ikke vente på Skat

Det er egentlig Skat, der har opgaven med at inddrive borgernes gæld til det offentlige, men her er kommunens tilgodehavender i den samme periode steget med 29 millioner kroner eller hele 80.000 kroner om dagen.

Men det sker praktisk talt ikke, efter at Skat har lukket sit inddrivelsessystem EFI, lyder det fra Aarhus Kommune.

Skat kan ikke løse opgaven, før end de har får et nyt system indført, og den proces ventes at tage flere år. Hullet i kommunekassen vokser måned for måned. Derfor har Aarhus Kommune valgt selv at styrke indsatsen via den gode, gamle telefon - og en personlig opringning.


Læs også: Ubetalte regninger hober sig op hos stadig flere unge

Aarhus Kommune har afsat midlertidige ressourcer til at ringe til skyldnerne for at få pengene ind. Det er dog kun en midlertidig løsning, indtil Skat igen kan og vil løse opgaven.

-Det er en stor indsats, men den er desværre nødvendig. Erfaringerne viser at det kan betale sig. Det er helt afgørende for vores velfærdssamfunds overlevelse at alle betaler det, de ska,l til det offentlige. Jeg frygter at Skats manglende indsats på området skaber en virkelighed, hvor stadig flere begynder at spekulere i ikke at betale deres gæld. Det er ganske enkelt ikke fair. Hverken overfor dem der betaler eller fællesskabet, siger Rabih Azad-Ahmad.

Personlig opringning gør en forskel

Siden indsatsen begyndte i januar 2016 er der blevet brug 1.135 timer på opgaven, og det har givet samlet indbetaling på 10.039.546 kroner. Det svarer til at medarbejderne i Kultur og Borgerservice har ringet 8.845,42 kroner hjem i timen. - Vi kan se, at den personlige kontakt gør en stor forskel. Det er meget nemmere for borgeren at afvise en mail. Samtidig synes jeg også, at vi hjælper dem med at få styr på deres økonomi, siger Dinah Fey-Hansen, der er leder af Opkrævningen i Aarhus Kommune.

Det er særligt ejendomsskatter og affaldskrav hos virksomheder og ejerforeninger, der har vist en stor effekt på den samlede mængde af indbetalinger.

Læs også: Regeringen ensarter strafrenten på gæld til det offentlige

- Vi modtager rigtig mange positive tilbagemeldinger fra virksomheder og borgere, som faktisk er glade for at blive gjort opmærksomme på, at de har gæld til kommunen. Ringeaktiviteten hjælper til at gøre debitorerne opmærksomme på deres digitale postkasse, og samtidig sikre at de får tilmeldt deres løbende betalinger til Betalingsservice, siger Dinah Fey-Hansen.

Aarhus Byråd har besluttet at indsatsen med at ringe gæld hjem skal køre i 15 måneder. Rådmand for Kultur og Borgerservice i Aarhus Kommune Rabih Azad-Ahmad vil på baggrund af erfaringerne anbefale Byrådet at fortsætte ordningen i yderligere to år.