Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Plan om ny østjysk jernbane vakler

Dansk Folkeparti er ikke længere sikre på hvorvidt et af togfondens store projekter, en ny højhastighedsjernbane mellem Hasselager og Hovedgård, bliver til noget. Foto: Arkiv.

Plan om ny østjysk jernbane vakler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård er sat på standby på ubestemt tid, lyder det fra et af de store forligspartier bag togfonden, Dansk Folkeparti.

ØSTJYLLAND: Et af de store forligspartier bag Togfonden, Dansk Folkeparti, sår nu tvivl om, hvorvidt et af togfondens store projekter, en ny højhastighedsjernbane mellem Hasselager og Hovedgård, overhovedet bliver til noget.

- Projektet er sat på standby på ubestemt tid, siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, til Århus Stiftstidende.

Han gør opmærksom på, at størstedelen af de 28. mia. kr., som via oliepenge skulle finansiere projektet, mangler i Togfonden. Det betyder, at politikerne nu er nødt til at operere med to faser for udbygning af det danske jernbanenet: En fase 1, som der er finansiering til, og en fase 2, som der ikke er finansiering til.

En ny højhastighedsjernbane mellem Hasselager og Hovedgård er kommet med i fase 2. Altså i puljen med projekter, som forligspartierne ikke ved, om der kan skaffes penge til.

- Om der engang kommer det, er umuligt at sige, siger Kim Christiansen.

Men det er ikke den eneste ting, der får Dansk Folkepartis trafikordfører til tvivle på, om banen er en god idé. I hvert fald her og nu.

Højhastighedstogene skal stoppe på Skanderborg Station
Den nye jernbane
En ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård er et vigtigt element i Togfonden, som er en aftale fra 14. januar 2014 mellem den daværende regering (S, R og SF) samt Dansk Folkeparti og Enhedslisten.I øjeblikket er der tre forskellige linjeføringer i spil. En går over Solbjerg Sø på en bro, en går mellem by og sø og en tredje linjeføring går øst for Solbjerg.

Om et års tid, når der er lavet en VVM-undersøgelse, skal Folketinget tage stilling til, hvilken linje, der foretrækkes.

Først derefter skal politikerne tage stilling til, om banen til 3,3 mia. kr. overhovedet skal bygges. I øjeblikket mangler pengene.   

Kommer den nogensinde, en ny jernbane mellem Hasselager og Hovedgård nord for Horsens? Det kan ingen give et klart svar på i øjeblikket. Illustrationen viser sammenfletningen mellem ny og gammel bane ved Hasselager. Visualisering: Banedanmark.

Timemodellen vakler

Hele ideen bag Togfonden - den såkaldte Timemodellen - vakler i øjeblikket. Modellen går ud på, at tog skal kunne køre mellem Aalborg og Aarhus på én time, mellem Aarhus og Odense på yderligere én time, og mellem Odense og København også på en time.

Ifølge tidsskriftet Ingeniøren har DSB netop valgt at se bort fra de hurtige eltog med en topfart på 250 km/t, som var en forudsætning for Timemodellen. Anbefalingen lyder i stedet på at satse på én togtype med topfart på 200 km/t til at erstatte både regionaltog og intercitytog.

- Hvis timemodellen alligevel ikke kan realiseres, er det jo ikke afgørende, at rejsetiden syd for Aarhus kan gøres seks minutter kortere ved at bygge banen Hasselager-Hovedgaard, siger Kim Christiansen.

Han vil dog ikke gå så langt som til at sige, at det er en dårlig idé at bygge den nye jernbane.

- Jeg bider mærke i, at DSB skriver, at højhastighedstog til 250 km i timen kan overvejes på et senere tidspunkt. I den forbindelse kan en bane mellem Hasselager og Hovedgaard godt få en rolle at spille. Men det ligger ude i fremtiden, siger Kim Christiansen og tilføjer så:

- Jeg synes stadig, at det er vanvittigt mange penge at bruge på at spare nogle få minutters rejsetid.

"Utålelig uvished"

Partierne bag Togfonden skal ikke regne med at finde hjælp til finansieringen af de forskellige projekter fra regeringspartierne, som fra starten af har forholdt sig kritisk til Timemodellen.

- Det pågældende projekt har udviklet sig i helt absurd retning. Der eksisterer overhovedet ingen finansiering til en ny bane mellem Aarhus og Hovedgård samt over Vejle Fjord på grund af det mere end 15 milliarder store sorte hul i Togfonden, mener Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre.

Han tror ikke, at der realistisk set kommer penge i en overskuelig fremtid.

- Det er mig bekendt aldrig set før, at nogen aftaler gigantiske og dybt indgribende projekter uden at der er reel finansiering på plads. Helt grotesk og uansvarligt i min optik, siger han.

- Togfondspartierne har også hele ansvaret for, at rigtig mange borgere i Østjylland må leve i utålelig uvished i årevis. Hvorfor skal disse borgere stavnsbindes på grund af et ufinansieret fatamorgana? Helt ufatteligt, mener Kristian Pihl Lorentzen. Også Pihl Lorentzen peger på, at fremtidens danske eltog får en maksimal hastighed på 200 km/t - og ikke ikke 250 km/t som forudsat i Timemodellen.

- Dermed er en ny bane i Østjylland irrelevant, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Kim Christiansen, Dansk Folkeparti, er tæt på at være enig.

- Men jeg synes, at Venstre skulle melde sig ind i kampen i stedet for at stå udenfor og skælde ud, siger han.