Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


»Pris og kvalitet hænger sammen«

Toni Leichtle står bag byens ældste gourmetrestaurant med samme ejer - Miro i Marstrandsgade - og han har blandt andet oplevet en beruset kunde sidde i restauranten og poste kritiske indlæg på restaurantens Facebook-væg, fordi han ikke var tilfreds med sin vinmenu. Foto: Kim Haugaard


»Pris og kvalitet hænger sammen«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det gør ondt at få - ofte uberettiget - kundekritik på nettet, forklarer Toni Leichtle fra Restaurant Miro. Både når det rammer én selv, men også når det går ud over kollegerne i branchen.

»Restauratørerne bærer selv en del af skylden, for det er restauranterne selv, der har lært folk, at de kan få det hele for næsten ingen penge. Men sådan ser verden altså ikke ud. Pris og kvalitet hænger sammen.«

Toni Leichtle er en ligefrem mand, som ikke har det mindste imod også at se indad. Han har fulgt udviklingen i byens restaurantmiljø tæt gennem mere end 25 år, og her er han selv én af pionererne. For Restaurant Miró på hjørnet af Marstrandsgade er i dag den gourmetrestaurant i Aarhus, som har levet længst under den samme ejer, og selvfølgelig følger Toni Leichtle med i udviklingen - også på nettet.

»Da jeg begyndte i byen i 1990, var vi kun et par stykker, der havde den holdning til kvalitet, som du møder mange steder nu. Vi har aldrig tidligere haft en generation i byen som den, der er i dag med sans for både kvalitet og nytænkning. Det er fantastisk for miljøet, og jeg er virkelig stolt af at se, hvordan branchen i Aarhus har udviklet sig, og at være en del af den. Men derfor bliver jeg også ked af det på mine kollegers vegne, når jeg ser nogle af de unge få høvl på nettet. Det har de sjældent fortjent. Jeg har blandt andet set en af de nye restauranter i byen, som serverer fem retter med vin for omkring 500 kroner, få en rigtig dårlig anmeldelse på nettet, fordi anmelderen ikke mente, at der kom nok i glasset. Helt ærligt, så bliver pris og kvalitet jo igen ikke sat over for hinanden,« siger Toni Leichtle.

Han har selvfølgelig også selv prøvet det. At blive hængt ud på nettet med kritiske kommentarer på restaurantens egen Facebook-profil.

»Vi forsøger hver dag at gøre vores ypperste her i restauranten, og forhåbentlig siger kunden det til os, hvis vi ikke lever op til forventninger, for vi kan alle lave fejl, og så har vi i det mindste muligheden for at rette op på det. At gå hjem uden at sige noget og i stedet udtrykke sin utilfredshed på nettet, synes jeg, er unfair, men mennesker er nogle gange impulsive og tænker ikke altid rationelt og på dem, som det går ud over,« forklarer Toni Leichtle.

Den tyske kokmener ikke, at de harske og kritiske kommentarer ødelægger forretninger. I hvert fald ikke de etablerede.

»De ældre restauranter har deres faste klientel, så her tror jeg ikke på, at det får så store konsekvenser, men selvfølgelig bliver der lagt mærke til kommentarerne. Det er nok værst for de nye, men det kan da gøre ondt på os alle, for de ansatte på restauranterne lægger altså ofte både meget sjæl og ære i deres arbejde. Det er nemt at skabe en sensation, og folk har via medierne lært, hvor stor magt det skrevne ord har. Samtidig har folk fået en platform at ytre sig på via de sociale medier som Facebook og anmeldersites som Trustpilot og Tripadvisor,« siger Toni Leichtle.