Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Problemtoiletter i Aarhus skal flyttes og betjene letbanen

Fire af midtbyens automatiske toiletter skal betjene letbanens passagerer og flyttes derfor til Tranbjerg, Viby J, Lisbjerg og Lystrup. Foto: Kim Haugaard

Problemtoiletter i Aarhus skal flyttes og betjene letbanen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Letbanens tog får ikke toiletter. Derfor vil Teknik og Miljø flytte fire af midtbyens automatiske toiletter ud til fire af letbanens stationer.

Tog uden toiletter
Hvis man installerer toiletter i letbanens tog, ville det koste 10 sæder og betyde cirka 14 færre ståpladser. Desuden skulle flere sæder laves om til klapsæder.Desuden vil det gøre togene 10 millioner kr. dyrere og koste to millioner kr. om året, når toiletterne skal holdes rene.

Det var argumenter, der fik letbanerådet til at acceptere toiletløse letbanetog.

Beslutningen vakte harme i både Odder og Grenaa, for letbanens samlede længde er 110 kilometer, turen tager knapt to timer og i de Desirotog, der sidst betjente Aarhus Nærbane, var der toiletter.

AARHUS: Fire af midtbyens automatiske toiletter skal flyttes til standsningssteder langs letbanen.

Det foreslår Teknik og Miljø i et bilag til en sag om afdelingens forventede regnskab, som Magistraten behandler på mandag.

Det er nødvendigt med toiletter langs letbanen, fordi letbanens tog ikke bliver udstyret med toiletter.

Og da Aarhus Kommune har en aftale med selskabet AFA JCDecaux om at drive toiletterne, er det en billig løsning for kommunen. Den kommer kun til at betale for flytningen. Driften står AFA JCDecaux fortsat for.

Spørgsmålet er blot, hvor god en løsning, det er for letbanens passagerer. Siden august har Århus Stiftstidende to gange testet toiletterne. Resultatet var begge gange, at cirka halvdelen af dem var ude af drift.

Viby er letbanens teststrækning

"Ude af drift"

AFA JCDecaux har forklaret, at den automatik, der åbner, lukker og rengør toiletterne er så skrøbelig, at der ikke skal meget til, før toiletterne melder "ude af drift".

Et af de toiletter, Teknik og Miljø vil flytte, ligger i Amaliegade. Afdelingen mener godt, at det kan undværes i midtbyen, idet det ligger tæt på både Banegårdspladsen og Bispetorv, hvor der også er toiletter.

Et andet toilet ligger på Klostertorvet. Det er lige nu lukket ned, idet det hele tiden rammes af hærværk.

De to sidste toiletter, der skal flyttes, ligger på Telefontorvet og Bispetorvet. Her er der i forvejen et toilet, placeret i en skurvogn.

De fire toiletter flyttes til standsningsstederne i Tranbjerg, Viby J, Lisbjerg og Lystrup, og tiden vil så vise, om de fungerer bedre i oplandet end i midtbyen.

En analyse, lavet af letbanerådet, peger på de fire standsningssteder som steder med størst behov for toiletfaciliteter, idet der her forventes mange passagerer. Samtidig forventes de at blive knudepunkter med mange omstigninger.