Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Radikale: Mere letbane til Aarhus

De radikale vil bruge 30 millioner kr. på at planlægge letbanens næste etape mellem Aarhus Ø og Brabrand. Etapen skal op ad Viborgvej og som denne visualisering viser hen over Hasle Torv. Visualisering: Aarhus Kommune

Radikale: Mere letbane til Aarhus

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Det radikale Venstre presser på for at få mere letbane i Aarhus. Partiet vil afsætte 30 millioner kr. til at forberede næste etape mellem Aarhus Ø og Brabrand.

Aarhus Letbane
  • Aarhus Letbanes første etape er efter planen klar til maj. Den er budgetteret til at koste 3,5 milliarder kr.
  • Etapen løber fra Aarhus H hen til Nørreport og op ad Nørrebrogade og Randersvej til Nehrus Alle og Olof Palmes Alle. Fra sygehuset i Skejby går den over Djursland-motorvejen til Lisbjerg og derfra til Lystrup.
  • I Lystrup forbindes letbanen med Grenaabanen og på Aarhus H forbindes den med Odderbanen. I efteråret 2017 er de to nærbaner opgraderede og elektrificedere, så der bliver letbanedrift på den cirka 110 kilometer lange strækning mellem de to byer.

Det radikale Venstre melder nu klart ud: Aarhus skal ikke nøjes med den ene letbanestrækning, der efter planen åbner til maj.

Aarhus skal inden for en årrække have en række nye etaper, og den første af dem skal gå mellem den nye bydel på Aarhus Ø og Brabrand.

De radikales leder, Morten Østergaard, oplyser, at partiet ønsker at afsætte 30 milioner kr. til at lave en VVM-undersøgelse (vurdering af virkningen på miljøet) af denne strækning.

Pengene vil han tage fra det såkaldte "bedre og billigere"-forlig. Lige nu forhandler partierne bag forliget om udmøntning af flere hundrede millioner kr. på transportområdet.

- Trængslen i Aarhus er ifølge GPS-producententen TomTom støre end i København. I Radikale Venstre mener vi, at der er brug for investeringer, og letbanen er vores mærkesag, fordi den giver byudvikling på en bæredygtig måde, siger Morten Østergaard.

Letbanen er med til åbningen af kulturhovedstaden

Radikalt initiativ

Det var den radikale teknik og miljørådmand, Peter Thyssen, der tilbage i 2005 tog initiativ til det, der blev til letbanens første etape mellem Aarhus H og Lystrup.

- Den første etape binder by, universitet og sygehus sammen, og vi ser gerne, at næste etape bliver en øst-vest etape fra Aarhus Ø til Brabrand. På den måde kobles de områder sammen med den første etape. Det vil være et boost til Aarhus og hele Østjylland, siger Morten Østergaard.

Aarhus Kommune har allerede taget de indledende øvelser til VVM-redegørelsen for en letbane mellem Aarhus Ø og Brabrand. Tidligere i år blev der afholdt en høringsfase, hvor borgere og erhvervsliv kunne kommentere linjeføringen.

Planen er, at letbanen skal gå op til Banegårdspladsen og ad Park Alle og Vester Alle til Viborgvej. Fra Hasle Torv skal den via Ryhavevej og Edwin Rahrs Vej ned gennem Gellerupparken til Silkeborgvej, hvor den ender i en ny Brabrand Station.

Hvis det lykkes at etablere den nye etape, vil den forbinde op mod 70.000 mennesker og 30.000 arbejdspladser med letbanen.