Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


»Rejsekortet er alt for dyrt«

ARKIVSOLO - Rejsekort. Urban.
Foto: Nikolai Linares/Scanpix Denmark

»Rejsekortet er alt for dyrt«

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Få regions-politikere er direkte begejstrede for rejsekortet, som regionen netop nu overvejer at indføre som betalingsmiddel i regionens busser.

Begejstringen var til at overse, da politikerne i det midtjyske regionsråd mandag eftermiddag havde mulighed for at spørge ind til det rejsekort, som de onsdag skal beslutte, om de vil indføre som betalingsmiddel på regionens busruter.

Siger de ja, risikerer de at købe katten i sækken. Midttrafik tør ikke garantere, at prisen holder.

Siger de nej, kan passagererne om nogen tid ikke længere køre på samme billet i busser og tog her i området.

Sådan lød beskeden groft sagt fra Midttrafik, der står for bus- og togdriften i regionen.

Ifølge Midttrafik findes der ikke bedre alternativer til rejse­kortet, når de efterhånden slidte billet-maskiner, der findes i lokalbanetog og de 700 busser i regionen, skal skiftes. Problemet med rejsekortet er, at det er hulens dyrt at drive. For Midttrafik stiger den årlige driftspris fra fire til 38,4 millioner kroner.

»Holder beregningerne, er det lidt vel dyrt,« mener regionsrådsformand Bent Hansen (S).

Den holdning deler han med mange, viste regionsrådsmedlemmernes kritiske spørgsmål til Midttrafik-direktør Jens Erik Sørensen.

Erfaringerne med rejse­kortet, der fungerer på Sjælland og i Nordjylland, er, at 11 procent oftere vil rejse med kollektiv trafik, når de betaler med rejsekortet.

Passer det også her, vil Midttrafik tjene cirka 16 millioner kroner ekstra. Det er langt fra nok til at betale for driften af kortet, som regionen selv skal betale 21,8 millioner kroner til, mens kommune­kasserne skal betale resten. Om de vil det, skal Midttrafik vide senest 1. marts.

Randers og Odder vil ikke. Aarhus har endnu ikke svaret, men det forventes at blive samme svar som i Randers: For dyrt. 11 af regionens landkommuner har sagt nølende ja.

De ønsker billigere rejsekort-udstyr til deres busser end det nuværende til 150.000 kroner per bus.

»Der står i vores udviklingsplan, at vi skal være med i førertoget, derfor kan vi ikke være en rejsekort-fri-zone,« sagde Torben Nørregaard (V), der også er bestyrelsesmedlem i Midttrafik.