Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Risiko for alvorlige ulykker på havnen

ARKIVFOTO 2009 af containerterminalen på Aarhus Havn- - Transport af gods og fragt ad søvejen er ifølge Danske Havne steget 13-20 procent i løbet af tiåret fra 2000 til 2010. Se RB 05.01.2012 06:00. (Foto: Kim Haugaard/Scanpix 2012)
Foto: Kim Haugaard/Scanpix Denmark

Risiko for alvorlige ulykker på havnen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En arbejdskonflikt på Aarhus Havn stresser kranførerne, og er medvirkende til flere alvorlige nær ved-ulykker.

»Det er et mirakel, at ingen er kommet til skade endnu. Men det er kun et spørgsmål om tid, før vi får en dødsulykke.«

Så alvorligt advarer kranførerne på Aarhus Havn om arbejdssituationen, som de nu har Arbejdstilsynet til at bakke sig op i, efter at tilsynet har været på uanmeldt besøg.

Alene i år er der sket 17 nær ved-ulykker, svarende til flere års hændelser, skriver Arbejdstilsynet i en redegørelse 7. september som følges af et straks-påbud til Aarhus Havn om straks at planlægge kranførerarbejdet sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.

Ved tilsynsbesøget fik AT en kopi af et stort antal ulykker i forhold til tidligere år.

Arbejdstilsynet (AT) kæder ulykkerne sammen med det tidspres, som kranførerne fortæller tilsynet, at de oplever. AT har fået oplyst af kranførerne, at de kører med maksimum hastighed med »fuld gas på håndtaget«, og man kører tæt på al ting for at hente sekunder og dermed tid. De føler, at der er meget fokus på tid, og at det presser dem.

»Det er nogle forfærdelige ulykker, der er sket, og der er flere af dem i år end tidligere år. Vi vil naturligvis straks følge op på Arbejdstilsynets påbud. Ulykkerne kan have noget med tidspres at gøre, og det kikker vi på. Men det er en stor overraskelse for mig, at tilsynet kun fokuserer på tidspres. Jeg tror især også, at det har noget med stress at gøre, og det skyldes helt andre forhold, ikke mindst den arbejdskonflikt, vi står i, som stresser de ansatte rigtigt meget,« siger Bjarne Mathiesen, direktør for Aarhus Havn.