Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Rod hos letbane-entreprenør kan koste dyrt

Der arbejdes ved letbanestationen ved Skejby Sygehus. Foto: Axel Schütt

Rod hos letbane-entreprenør kan koste dyrt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Aarhus Letbane har rejst krav om bod på 5000 euro om dagen mod letbane-konsortium, fordi underentreprenører ikke kan levere tilfredsstillende dokumentation af løn- og arbejdsforhold.

AARHUS: Aarhus Letbane har givet Århus Stiftstidende aktindsigt i de fire kontrolrapporter om social dumping, Ernst & Young har lavet om den italienske jernbaneentreprenør, ASAL-konsortiet, og konsortiets underleverandører.

Lad det være sagt som det første:

Ernst & Youngs undersøgelser har ikke afsløret underbetaling hos ASAL-konsortiet. Men det betyder ikke nødvendigvis, at konsortiet og dets underleverandører har rent mel i posen.

Firmaet har efter danske forhold så lidt styr på papirarbejdet, at Ernst & Young er ude af stand til at føre kontrol med arbejdstid og aflønning.

For eksempel kniber det for ASAL-konsortiets underleverandør, GCF, at levere dokumentation for overtidsbetaling, arbejdsskemaer og timesedler.

Umulig kontrol med social dumping

Ude af stand til at verificere

Derfor må Ernst & Young gang på gang konkludere følgende:

"Baseret på ovenstående, overholder GCF arbejdsklausulen, hvad angår aflønning af arbejde indenfor normal arbejdstid. Men GCF overholder formentlig ikke arbejdsklausulen, hvis medarbejderne udfører overtidsarbejde eller arbejder på skæve tidspunkter. Dette har Ernst & Young ikke været i stand til at verificere".

Med andre ord: Vi aner reelt ikke, om GCF overholder den arbejdsklausul, virksomheden har skrevet under på at overholde.

Efter Ernst & Youngs andet kontrolbesøg blev Aarhus Letbane utilfreds med GCF's manglende evne eller vilje til at levere den dokumentation, der er nødvendig for Ernst & Youngs kontrol.

Så utilfreds, at letbanen har rejst krav om bod mod ASAL-konsortiet, som GCF er en del af.

Århus Stiftstidende erfarer, at letbanens krav lyder på 5000 euro (37.000 kr.) om dagen.

ASAL-konsortiet vil ikke anerkende kravet, som indgår i nogle samlede krav og forhandlinger mellem konsortiet og letbanen.