Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Så er der medvind på cykelstien

elcykel cykeltur mette heilskov søren willumsen elmotor el nex

Så er der medvind på cykelstien

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er på mange fordele i at parkere bilen og hoppe på elcyklen til og fra arbejde.

Jeg kunne simpelthen ikke stoppe med at grine, da jeg på den allerførste prøvetur drønede fra Vester Allé op ad Hjortensgade på elcykel for første gang. Det er megasjovt at køre 24 kilometer i timen op ad bakke!

Det var en vild fornemmelse. Jeg var solgt. Det var det her, Jacob Haugaard mente, da han lovede medvind på cykelstierne.

Faktisk følte jeg mig ret overbevist om, at en elcykel ville være en genial løsning for mig, allerede inden jeg nåede ned i butikkerne, så jeg gik benhårdt efter at overbevise min mand om det samme - det er jo lidt af en investering. Vi kunne sådan set have købt en gammel bil i stedet. Men for mig handlede det om noget helt andet. To ting faktisk.

Den ene, at komme hurtigst muligt frem og tilbage. Jeg har ni kilometer på arbejde og kommer ind og ud ad Viborgvej, hvor man nemt havner i en bilkø, både morgen og eftermiddag. Og der findes nærmest ikke noget mere stressende, når man skal nå at hente børn, inden institutionen lukker.

Den anden, at få både luft og motion samtidig med, at jeg alligevel skal fragte mig frem og tilbage. Med et fuldtidsjob og to børn på et og tre år er der bare ikke mange timer levnet i min kalender til holde mig i bare nogenlund form, så det er en kæmpe genvinst, at det kan flettes ind i dagens øvrige program.

Helt rask på snydecykel

Jeg har hørt forskellige versioner af joken »naaajj, du har fået snydecykel«. Og jeg kan sagtens grine ad det. Jeg er 33 år og kører rundt på en cykel med hjælpemotor. Det er da lidt komisk. Men alternativet er at køre i bil. Jeg ville aldrig komme frem og tilbage på en almindelig cykel. Det ville tage for lang tid, og jeg gider ikke komme storsvedende på arbejde.

Cykelcomputeren siger, at jeg nu, efter et par måneder, har kørt mere end 400 kilometer. Det gør mig altså lidt stolt, for det er et direkte bytte med bilen derhjemme. Så kan det godt ske, at benene ikke har trådt det hele, men lad os bare sige, at de har kørt det halve - så er det alligevel 200 kilometer på cykel, som jeg ikke havde kørt, hvis det ikke var for elcyklen.

Har en begrænsning

Begejstringen for køretøjet deler min søn på tre år, primært fordi det er sejt, at den har en motor. Han og lillesøster sidder i en cykeltrailer, når vi skal til og fra institutionen, og sådan én bliver tung med to børn og oppakning, så her kommer motoren mig også til gode. Sådan da.

Forleden råbte den tre-årige på vej op ad en mindre bakke:

»Mor, hvorfor kører du ik' stærkt mere?«

»Fordi det går op ad bakke!«

»Men hjælper motoren så ikke?«

»Jojo...«

Hmpf.

Selv har jeg også bemærket cyklens svaghed, som godt nok har noget med fart at gøre, bare ikke lige op ad bakke.

Uden cykelvogn er den genial til bakkekørsel. Til gengæld har den sin begrænsning, når det går ligeud. Motoren slår fra, når man kommer over 25 kilometer i timen, og det er lidt irriterende. Det er selvfølgelig en sikkerhedsforanstaltning, men cyklen er på grund af både motor og batteri ret tung, så den er hård at træde, helt uden motorkraft. Og jeg gad altså ofte godt køre lidt hurtigere.

Når det er sagt, er jeg virkelig blevet glad for mine cykelture.

Man kan blive helt glad i låget af at cykle ind mod byen med morgensolen i øjnene og frisk luft i kinderne. Og jeg må indrømme, selv om det ikke er pænt at sige, at jeg fryder mig, hver eneste gang jeg overhaler biler, der holder i kø.

Nu er jeg bare lidt spændt på, hvordan vintervejret arter sig, for en snestorm er altså lidt en kæp i hjulet på projektet.

Men en ting er sikker; hvis sne og glatte veje får cyklen til at stå i skuret, så kommer den i hvert fald frem igen, når foråret kommer.

Min cykel
<ul><li>Modellen hedder Sinus 14 BCLite og er købt hos Ebikestore.</li><li>Motor og batteri er produceret af Bosch.</li><li>Batteriet er på 300 watt og kan på en opladning køre ca. 70 km blandet kørsel.</li><li>Motoren er krankmonteret. Det er en fordel, synes jeg. Når motoren sidder i forhjulet, kan det godt føles, som om cyklen stikker af.</li><li>Bremserne er hydrauliske og udgør derfor en ekstra sikkerhed, fordi man på elcykel ofte bremser i høj fart.</li><li>Cyklens computer er også produceret af Bosch. På displayet kan man følge de fire niveauer af motorkraft, man kan vælge imellem: eco, tour, sport eller turbo. Man kan se batteriniveau, maks hastighed, turens længde, gennemsnitsfart med mere.</li><li>Computeren beregner hele tiden, hvor langt cyklen kan køre i forhold til motorkraft, pedalkraft og strøm på batteriet. På den måde kan man altid se, om man kan nå helt hjem, inden batteriet løber tør for strøm.<br /> </li></ul>