Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Se hvor letbanens anden etape skal køre

Som denne visualisering viser, kommer letbanens etape til Brabrand til at gå over Banegårdspladsen. Visualisering: Aarhus Kommune

Se hvor letbanens anden etape skal køre

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To milliarder kr. vil det koste at anlægge i alt 19 kilometer letbaneskinner til Hinnerup og Brabrand. Først skal der bruges 40 millioner kr. på en forundersøgelse.

AARHUS: Fra Aarhus Ø gennem midtbyen til Brabrand.Fra Lisbjerg til Hinnerup.To nye etaper af Aarhus Letbane, der med fredagens trafikforlig kom et meget stort skridt ind i realiteternes verden.

Inden skinnerne kan lægges, skal der laves en såkaldt VVM-undersøgelse. Det er den, et flertal uden om regeringen - partierne SF, Enhedslisten, Socialdemokratiet, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti - har bevilget 40 millioner kroner til at lave.

Undersøgelsen skal i detaljer vise, hvordan letbanesporet kan gå fra Aarhus Ø til Brabrand. Og hvordan det kan forløbe fra Lisbjerg Skole til Hinnerup i Favrskov Kommune.Aarhus og Favrskov Kommuner lavede i 2016 høringsrunder, hvor borgerne blev bedt om ideer og forslag.Her præsenterede Aarhus Kommune en letbane, der begynder på Aarhus Ø. I Nørreport kører den på samme spor som letbanens første etape langs havnen.

Hinnerup-Aarhus

Banegårdpladsen og Park Allé

Ved Dynkarken skal der anlægges et nyt spor op ad Sønder Allé og Ny Banegårdsgade over Banegårdspladsen og Park Allé.Herfra skal letbanen føres frem til Viborgvej. Hvordan det skal ske, er en af de ting, VVM-redegørelsen skal kigge på.

Undersøgelsen skal klargøre, hvordan skinnerne mest skånsomt kan lægges i bykernen. To forløb er skitseret, nemlig ad Thorvaldsensgade til Cereskrydset eller via Busgaden, Nørre Allé og Vesterbro Torv.

På Hasle Torv drejer letbanen ind på Ryhavevej og over Hasle Ringvej til Bazar Vest på Edwin Rahrs Vej.Herfra ned gennem Gellerupparken til City Vest og videre ud ad Silkeborgvej til en ny Brabrand Station. Hvor den skal placeres er endnu ikke afklaret.

Parker og rejs-anlæg

Etape tos andet spor skal betjene de nye byudviklingsområdet i Hinnerup og Søften. Desuden skal det tilbyde bilister en mulighed for at stille bilen og tage letbanen det sidste stykke ind til Aarhus.

Det sker ved at anlægge et parker og rejs-anlæg med plads til 1000 biler ved E45's Aarhus Nord-frakørslen i Søften Erhvervspark.Tilsvarende giver letbanesporet rejsende med tog og bus mulighed for at stige af på Hinnerup Station og tage letbanen ind til Aarhus.

Fem-seks år at planlægge og bygge

Claus Rehfeld Moshøj, direktør for Aarhus Letbane, der er ved at lægge sidste hånd på letbanens første etape oplyser, at det tager fra et til tre år at lave en VVM-undersøgelse.

Inklusive udbuddet vil det tage 3-4 år at anlægge de to letbaneetaper til Brabrand og Hinnerup.Claus Rehfeld Moshøj understreger, at det ikke betyder, at Aarhus og Hinnerup kan regne med letbaneåbning i 2022 eller 2023.For selv om et folketingsflertal nu har bevilget penge til en VVM-undersøgelse, har det ikke taget stilling til selve finansieringen.

- Det er jo udfordringen ved en letbane. Den tilfører rigtig meget samfundsøkonomisk, så i den henseende er det en god investering. Men det er rigtig dyrt at anlægge den. To-tre milliarder kroner er en meget stor mundfuld, og man må have respekt for, at politikerne lige skal finde ud af, hvad det betyder, siger Claus Rehfeld Moshøj.