Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Sikkerheden dumper i farligt kryds

Kommunen har nu forsynet det farlige kryds med blå asfalt. Men er det nok? Eller skal der en helbom til? Det skal Trafikstyrelsen nu vurdere. Foto: Kim Haugaard.

Sikkerheden dumper i farligt kryds

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sikkerhedsforholdene i farligt kryds bør ændres, konkluderer Havarikommissionen.

Den var helt gal med med sikkerheden i det kryds ved Nørreport, hvor den 49-årige Tina Friis Hansen fra Mårslet i sommer blev dræbt af et tog.

Det konkluderer Havarikommissionen i en redegørelse, som netop er offentliggjort.

Redegørelsen kommer efter, at Århus Stiftstidende de seneste uger i en række artikler har beskrevet, hvor farligt krydset var:

I 2009 høvlede Aarhus Kommune den blå asfalt af, der skulle bringe venstresvingende cyklister sikkert gennem krydset. Resultatet var, at en helt række cyklister og knallertkørere de følgende år var tæt på at miste livet på stedet.

Først efter, at Tina Friis Hansen 29. juni blev dræbt på stedet, kom den blå asfalt på igen.

Krydset var i den mellemliggende tid hårrejsende farligt. Det er ikke lige de ord, Havarikommissionen bruger, men det er det, den mener.

Kommissionen skriver, at cyklister, der skulle dreje til venste mod Nørreport, reelt blev ledt ind i et farligt område - alt for tæt på toget.

Havarikommissionens konklusion lyder sådan her:

»Sikkerhedsafstanden (mod skinnerne, red.) var ikke markeret, og afmærkningen kunne i sin udformning på ulykkestidspunktet lede venstresvingende cyklister alt for tæt på passerende tog uden at der fandtes tilstrækkelige advarsler eller barrierer til at hindre dette.«

Desuden skriver Haverikommissionen, at gummibelægningen på hver side af skinnerne kunne opfattes, som om de viser togenes maksimale bredde. I virkeligheden er der blot tale om en farveforskel, som ikke har noget med sikkerheden at gøre.

Med andre ord kunne cyklister i krydset blive 'narret' til at tro, at de opholdt sig i sikker afstand af toget, selv om de var for tæt på skinnerne.

På baggrund af redegørelsen anbefaler Havarikommissionen, at Trafikstyrelsen sørger for, at sikkerhedsforholdene ved overkørslen ændres, så cyklister ikke uforvarende kommer i klemme.