Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skolebørn prøver kræfter med handicapidræt

Bolden skal helt ned bag baglinjen, forklarede Mogens Jensen fra Dansk Handicap Idræts-Forbund, før det gik løs med kørestolsrugby. Foto: Kim Haugaard.

Skolebørn prøver kræfter med handicapidræt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejlby Skole samarbejder med Dansk Handicap Idræts-Forbund om fokus på De Paralympiske Lege i London.

»Er I klar til at få bind for øjnene?«

Lærer på Vejlby Skole, Lisette Vestergaard, kigger på rundkredsen af elever i gymnastiksalen. Siddende på gulvet triller de lidt efter en bold rundt til hinanden; en bold med en klokke i, så de kun kan orientere sig via lyden. De 'blinde' elever gør sig klar til en goalball-kamp; to hold og to målstreger.

»Bolden må ikke hoppe, den skal blive langs gulvet«, forklarer Lisette Vestergaard.

Goalball er bare en af handicapidrætsdisciplinerne, som eleverne i denne uge kan prøve kræfter med.

For i samarbejde med Idrætssamvirket Aarhus, Danmarks Idrætsforbund og Dansk Handicap Idræts-Forbund (DHIF), sætter både Vejlby- og Rundhøjskolen i disse dage fokus på handicapidræt, da De Paralympiske Lege skydes i gang 29. august i London.

De to århusianske idrætsskoler har masser af aktiviteter på programmet i denne uge, blandt andet kommer 1500-meter løberen Michael Krarup Andersen forbi Vejlby Skole på torsdag for at fortælle, hvordan det er at være blind idrætsudøver. Løberen er en af de i alt 28 danske atleter, som dyster ved legene i London.

I en anden gymnastiksal er elever fra 4., 5. og 6. klasserne i færd med at spille kørestolsrugby.

»Fremad! Fremad! Bliv ved med at føre bolden frem. Hjælp hinanden!« råber Mogens Jensen, idrætsmedarbejder og underviser fra

DHIF.

»Kørestolsrugby er en af større idrætsgrene - og en af de mest seværdige«, siger han og kommer med flere opmuntrende tilråb til eleverne.

I en pause kommer Sakura fra 5.C trillende.

»Jeg troede, det ville være sværere at styre den«, siger hun og kigger spørgende ned på det lille dørtrin ud til gangen.

»Hvordan kommer jeg nu over her«, mumler hun og lægger kræfterne i - sådan!

»Det er vildt sjovt, fordi det går så hurtigt«, siger Denis fra 6.C.