Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skoleledere inspireres af Ontario

Carsten Aude, skoleleder Sabro-Korsvej Skolen og Ole Skov, Skoleleder Hasle Skole, var til Skolerådets foredrag om, hvordan skoleledere i Danmark kan drage nytte af gode erfaringer fra Ontario, Canada. Foto: Martin Ballund
Foto: Martin Ballund

Skoleledere inspireres af Ontario

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Omkring 100 jyske skoleledere var samlet for at drage nytte af gode erfaringer fra Ontario, Canada.

I skolekredse er Canada det helt hotte. Alle valfarter til provinsen Ontario, for at lure af, hvordan man gennem de seneste ti år har været i stand til at opnå så gode resultater, at områdets folkeskoler nu regnes blandt nogle af verdens bedste.

Men hvad er det der virker?

Det gav en delegation fra Skolerådets formandskab under Undervisningsministeriet bud på, da godt 100 skoleledere fra det meste af Jylland var samlet for at drage nytte af de gode erfaringer, formandskabet havde fået i Canada.

Eleven i centrum

Kirsten Birkving fra formandskabet er til daglig skoleleder i Kokkedal, og hun oplevede, hvordan hendes kolleger i Ontario havde held med at sætte mål og følge dem til dørs.

»Det er vigtigt med klare mål. I Ontario bliver der hele tiden sat mål. Hvor mange vil vi have videre i en ungdomsuddannelse, hvad skal vi have fraværsprocenten ned på, hvor mange elever skal vi have på A-niveau,« fremhævede hun, og fortælte om et skolesystem, hvor eleven er i centrum og hvor der er stort fokus på faglighed.

Næste taler, Grethe Andersen, skoleleder i Aalborg, opfordrede til at skolelederne skulle tænke anderledes og fokusere mere på faglige resultater.

»I de canadisk klasselokaler er der en klar plan for, hvad der skal ske i løbet af en undervisningstime. Man har fokus på »hvad skal vi lære« i stedet for »hvad skal vi lave«. Lærerne er gode til at afslutte undervisningen og snakke med eleverne om de har nået deres mål for dagen. Samtidig arbejder man meget med differentieret undervisning,« forklarede hun.

I klassen for at lære

Blandt tilhørerne var også flere århusianske skoleledere, der kunne tage nogle er erfaringerne fra Ontario med sig hjem.

Ontario, en succes i Canada
<p>For ca. 10 år siden gennemførte regeringen en vellykket skolereform.&nbsp;<br />&nbsp;<br />Resultat: Eleverne læser og forstår væsentligt bedre end før. Det samme gør sig gældende i matematik. Langt flere gennemfører en ungdomsuddannelse. </p><p>Eleverne har undervisning i 300 minutter om dagen. Alle elever i grundskolen skal bruge 20 minutter af den daglige undervisningstid på træning og motion.<br />&nbsp;<br />Ontario tager verdensrekorden, når det gælder om at løfte de svageste elever, det vil sige børn af fattige og indvandrere. </p><p>Når det handler om inklusion er Ontario også langt fremme.<br />&nbsp;<br />Se mere om Skolerådets formandsskab <a title="Skolerådet" href="http://www.skoleraadet.dk" target="_blank">her</a>.&nbsp;<br />&nbsp;</p>