Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Skoleledere kvitterede for milliontilskud

Børne- og undervisningsminister Christine Antorini fik mulighed for at tale med skolelederne og høre deres forslag til udviklingsprogrammet. Privatfoto

Skoleledere kvitterede for milliontilskud

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Tre århusianske skoler får hver en million ekstra om året til at styrke tosprogede elevers faglighed. Torsdag besøgte skolelederne undervisningsminister Christine Antorini.

Tre århusianske skoler får hver en ekstra million kroner om året til at styrke indsatsen for tosprogede.


Forsøget kører de næste tre år, og torsdag var skolelederne fra Tovshøjskolen, Ellekærskolen og Skjoldhøjskolen på besøg hos børne- og undervisningsminister Christine Antorini for at diskutere udviklingsprogrammet.


I alt er 42 millioner kroner afsat til det nye udviklingsprogram, som begynder i foråret 2012.


Pengene fordeles til 14 skoler i seks kommuner.


Begejstret over energien


Alle 14 skoleledere var med til mødet på Christiansborg torsdag, og Christine Antorini var begejstret over den energi, som skolerne og kommunerne mødte op med.


»Der er bred enighed om, at der er behov for høj faglighed, og der er masser af gode idéer til, hvad der skal til. Vi igangsætter et ambitiøst udviklingsprogram, der giver os viden om, hvad der skal til for at løfte fagligheden hos de tosprogede børn. Erfaringerne fra de 14 skoler skal deles med resten af landet,« siger hun i en pressemeddelelse.


Med programmet sættes der forsøg i gang på 14 skoler, der har særligt store udfordringer med at løfte de tosprogede elevers faglighed. Formålet med forsøgene er at styrke det faglige niveau på de udvalgte skoler og at skabe viden om, hvad der virker i forhold til de tosprogede elever.


Ministeriet for Børn og Undervisning foreslog på mødet, at udviklingsprogrammet baseres på følgende fire temaer: fokus på sproget i fagene, skole-hjem-samarbejde, en inkluderende og anerkendende skolekultur og skolen i lokalsamfundet - helhed i børnenes liv.


Der var bred enighed om, at de fire temaer er yderst relevante, og skolerne havde mange bud på de konkrete indsatser, der kan sættes i gang.

Fra Aarhus deltog:
<P>Morten Dam Madsen, skoleleder, Ellekærskolen.</P>

<P>Mette Nors, skoleleder, Skjoldhøjskolen.</P>

<P>Jesper Lund Madsen, skoleleder, Tovhøjskolen.</P>

<P>Kristian Würtz, rådmand, Aarhus Kommune.</P>

<P>Dennis Møller Hansen, sektionsleder for pædagogik og integration 6-18 år, Aarhus Kommune.</P>