Vi bruger cookies!

stiften.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.stiften.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Stort flertal bakker op om nye letbane-etaper

Mens de nye letbane-tog bliver testet i Aarhus, diskuterer byrådet, om man skal gå i gang med flere etaper. Arkivfoto: Flemming Krogh

Stort flertal bakker op om nye letbane-etaper

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Nye Borgerlige vil skrinlægge nye etaper af letbanen, men blev afvist af alle andre partier i Aarhus Byråd. Til gengæld afdækkede debatten, at der endnu ikke er finansiering til kommende etaper.

AARHUS: Et stort flertal af partier i Aarhus Byråd står sammen om letbanen i Aarhus. Det er ikke i sig selv en stor overraskelse, for det er de samme partier, der satte arbejdet i gang i sin tid og som glæder sig til at første etape åbner til maj.

Men et forslag fra Nye Borgerliges Lars Boje Mathiesen på byrådsmødet onsdag bragte debatten om nye etaper op endnu engang. Ud over at flertallet stod sammen afdækkede debatten, at der fortsat er stor usikkerhed om finansieringen af eventuelt kommende etaper.

Lars Boje Mathiesen foreslog, at skrinlægge det videre arbejde og pålægge rådmanden at arbejde for et alternativ - de skaldte BRT-busser.

- I 2011 vedtog byrådet, at det forudsættes, at der er fuld finansiering af nye etaper af letbanen, inden man startede en ny VVM-undersøgelse på Aarhus Ø-Brabrand og Lisbjerg-Hinnerup. Men hvor er pengene henne? Prisen er omkring 1,3 mia. kr. for de næste to etaper, men intet tyder på, at staten vil bidrage. Dermed er økonomien væk. For hvor finder vi de 500-700 mio. kr. vi som kommune skal ud og finde, når der kun er 70 mio. kr. til nye anlæg i hele kommunen, spurgte Lars Boje Mathiesen (NB).

Politikere er vilde med at sidde i byrådet - 25 ud af 31 genopstiller

Fordele ved flere etaper

Rådmand for Teknik og Miljø, Kristian Würtz (S), ser flere fordele ved nye letbaneetaper.

- Letbanen giver gode vilkår for sammenhæng i byudviklingen, skaber bedre byoplevelser og byliv, og knytter os bedre sammen mobilitetsmæssigt, sagde rådmanden.

Samtidig oplyste han, at hans afdeling netop arbejder på en analyse af BRT-busser på Ringgaden og andre steder.

Steen B. Andersen (S) tilføjede, at regeringer ikke sidder evigt. Underforstået: Hvis den nuværende regering ikke vil støtte letbaner kan det jo være en kommende ny regering engang vil.

Gert Bjerregaard (V) syntes også det var lidt tidligt at konkludere, at man skulle stoppe nye etaper, endnu før første etape var på gaden.

- Vi vil gerne se på de evalueringer af letbanen, der kommer. Og vi er positive men kritiske over for letbanen. Men det er også klart, at vi ikke kan bære så stor en investering alene som kommune.

Anne Nygaard (R) mindede om, at de Radikales formand, Aarhus-valgte Morten Østergaard, på Christiansborg arbejder på at finde de 30 mio. Kr. VVM-undersøgelsen af anden etape koster.

Jan Ravn Christensen (SF) sagde, at der var mange penge til letbanen, hvis man droppede Marselistunnellen, men han ved godt, at den ikke er til forhandling hos flertallet.

- Vi er med på, at der er en udfordring i forhold til Christiansborg. Men vi ser ingen grund til at stoppe op. Vi synes, vi skal sætte kul på flere etaper af letbanen, sagde SF'eren.

Også Steen Stavnsbo (K) vil arbejde for, at hans parti i Folketinget vil støtte nye letbaneetaper i Aarhus.

Kristian Würtz glædede sig over opbakningen til nye etaper.

- Jeg er fuld af fortrøstning. Det er godt for Aarhus og Danmark. Og hvis vi kan give overbevisende argumenter, tror jeg, at fornuften sejrer.

Lars Boje Mathiesen krævede belyst, hvad den økonomiske konsekvens er for Aarhus, hvis staten ikke vil støtte. Derfor røg sagen i magistraten til afklaring.